یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟"  گونه!!!
طبقه بندی موضوعی

یعنی قراره آخرش چی بشه؟ (2)

چهارشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۰ ق.ظ

شـطرنج هم بازیِ خوبی است.  وقتی که با یک برنامه ای جلو می‌روی و به ناگاه متوجه‌ی تغییر رفتارِ حریف می‌شوی و می‌بینی هرچه که رشته کردی پنبه شده، به ناچار جهتت را تغییر می‌دهی و هم سو با مسیرِ حمله‌ی او، طرح حمله می‌ریزی.

تو شطرنج‌باز قهاری هستی و هرگز به بن بست نمی‌خوری و با هر درِ بسته ای یک درِ دیگر را می‌گشایی.

************************

زنی میانسال در یک سوپر مارکت بزرگ در حالیکه سبدِ چرخ‌دار بزرگی را با دو دستش گرفته بود، به اتیکتِ قیمتِ اقلام مورد نظرش نگاه می‌کرد و رد می‌شد و بعدی را نگاه می‌کرد و رد می‌شد و رد می‌شد و رد می‌شد و رد می‌شد که خورد به سبدِ چرخ‌دارِ خالیِ من که تنها یک جعبه دستمال لوله ای درونش قرار داشت.  به قیمت‌ها نگاه می‌کردم و رد می‌شدم. عذر خواهی کرد و گفت: "هر دم از این باغ بری می‌رسد." لبخندی تحویلش دادم .

پیرمردی که با واکر و با زحمت فراوان برای خرید یک شامپو مسیر طولانیِ خانه تا فروشگاه و عبور از پله های پلِ هوایی را از سر گذرانده بود در جواب خانم میانسال گفت: مسئله اینجاست که وقتی واحد پول ما "ریال" است ، باید با "دلار" معامله کنیم. تا چشم باز می‌کنیم و سراغ اخبار را می‌گیریم، تنها دلار می‌شنویم و دلار می‌شنویم و دلار. نمی‌دانم این دومینوی گرانی تا کجا قرار است ادامه پیدا کند.(بعد به بَنری که بالا سرِ صندوقدار نصب شده بود اشاره کرد و گفت) خرید دیگه نشاط نداره. ببینید!

روی بنر نوشته بود :"به دلیل تعطیلیِ این واحد صنفی، همه‌ی اجناس به قیمت خرید، فروخته می‌شود"

بعد ادامه داد"حالا آنهایی که ندارند چه کنند؟"

موبایلم را برداشتم و شماره همسر را گرفتم و گفتم: اجناس اینجا به قیمت خریده؛ تا بیست و هفت هشت تومان دیگه اگه چیزی لازم داری بگو. 

گفت"چشم پیامک می‌کنم." و قطع کردیم.

مطمئنم هنوز آن دسته از همشهری های عزیزم که در خانه احتکار می‌کنند، خبر ندارند که اینجا اجناسش را به قیمت خرید می‌فروشد؛ و اِلا الان از سر و کول هم بالا می‌رفتند و در چشم بر هم زدنی، همین یک بسته دستمال لوله ای هم برای من نمی‌مانْد.

یکی از کارکنان آنجا که در حال جابجایی قوطیِ رُب‌ها بود، به شانه‌ام زد و گفت: برای همین بَنِر را بالای سر صندوقدار زدیم نه بیرون.

(فکرم را خواند؟)

پیامکِ همسر جان آمد" عزیزم آن بیست و هفت هشت هزار تومان را نگه دار لازم می‌شود"

بنابر این با یک دستمال لوله ای از فروشگاه بزرگی که تا همین پارسال یا یک کم آنطرف تر با دستان پُر و باری سنگین بیرون می‌آمدیم، بیرون زدم و راهیِ خانه شدم


یعنی قراره آخرش چی بشه؟ (1)


نظرات  (۳۵)

۰۵ تیر ۹۸ ، ۱۱:۵۵ مردی بنام شقایق ...
سلام

آخرش هممون میمیریم :)))

یا از گشنگی
یا از جنگ
یا آلودگی
یا سکته
یا کهولت سن

زیبا نیس؟ :))))
پاسخ:
سلام
شگفت انگیز بود /. از این زاویه بهش نگاه نکرده بود:))
۰۵ تیر ۹۸ ، ۱۲:۳۱ حسن قاسمی
آخرش پوریا جعفری و شهریار فدایی مسئولین ناکارآمد رو با خط کش میزنن :)

قطعا درست میشه و شکی درش نیست...

میشه به جرئت گفت که سختی های امروز عامدانه س با دفع عوامل این سختی ها در آینده نزدیک، ان شاء الله وضع رو بهبودی میره
به قول براندازا، غربگرا و آمریکا، دیگه تمومه ماجرا

البته یکی سری از مشکلات عامدانه نیست و حاصل ساختارهای اشتباس که اونا هم به مرور رفع میشه...
پاسخ:
بزنن که خوبه عوضش لااقل 5 تا قانون خوب وضع میشه ببین! لینکش سالمه نگران نباش.  کلیک

ولی واقعا همون مشکلاتی که عامدانه نیست، داره کمر مردمو مشکنه. واقعا این ساختار اشتباهی که موجوده، کی و چطور رفع و رجوع میشه.؟  الله و اعلم
۰۵ تیر ۹۸ ، ۱۳:۰۱ امیرحسین علیزاده
سلام و احترام 

ایه از قرآن هست که همیشه تو ذهنمه 

" خداوند سرنوشت هیچ گروهی را عوض نمی کند ، مگر آنکه خود اینکار را انجام دهند "

آخرش بستگی به خود ما داره . اینکه بخوایم تغییر کنیم یا نه . 

امیدوارم مردم سریع تر به خودشون بیان و دیر نشه . 
متاسفانه ملت ما همیشه منتظر بقیه است . یعنی که منتظر باشه تا امام زمان بیاد یا مثلا کس دیگه بیاد یا مثلا کشور دیگه ای کمک کنه که اوضاع تغییر کنه . 

پیامبر به این افراد می فرمایند : شما سر بار دیگران هستید . 

درواقع این خودش جبر گرایی به حساب می اد . اینکه ظالمان ،  آدما رو برای ادامه ظلم منتظر ناجی نگه دارن . 
پاسخ:
فکر کنم آحاد مردم دیگه کاری از دستشون بر نمیاد.
تغییری که به قول شما قراره صورت بگیره، قطعا از جانب ملت نیست....(نظرم من اینه)
آخرم چیزی نمیشه. اول و آخرش مثل همه :)
ولی الآن وسطشیم هنوز :)
پاسخ:
همیشه هم وسطش میمونیم لوسی می!
یعنی این ماجرا فکر میکنم ته نداشته باشه. اگر ظهور آقا رو نخوایم مثال بزنیم
چند روز پیش قسط اول قراردادم رو گرفته بودم و شوق خرید از سرتا پای وجودم شره می‌کرد، رفتم رفاه و چرخ رو برداشتم و شروع کردم به درو کردن وسایل. اغلب چیزای یکه برمی‌داشتم تنقلات بود، (جز دو تا کنسرو ذرت و نخود فرنگی و یه سس کچاب و دو بسته پودر فلفل) بعد با خودم حساب کردم که دیگه نهایت بشه پنجاه تومن، فدای سرت اینهمه کار کردی باید یکم به خودت برسی. بعد دم صندوق دختره بهم گفت 82 تومن لطفا. من هنگ کردم مگه چند تا بسته پفیلا و چیپس و شکلات چقدر پولشه؟ تو خونه نشستم حساب کردم دیدم بسته‌ای چهار تومنه. هیچی دیگه نه تنها نشاط بعد از خرید نداشتم بلکه افسردگی هم گرفتم، تازه مجبور شدم بساط خرید رو از چشم مامان قایم کنم که باز غر نزنه بابت هدر دادن پولام:(
پاسخ:
دلم ذرت مکزیکی خواست که

برای حقوق اولت بد نبود
۰۵ تیر ۹۸ ، ۱۴:۰۹ شارمین امیریان
سلام.
اون آخر آخرش که معلومه چی میشه؛ زمین به مستضعفین می رسه! ولی خب این که تا اون موقع چی بشه رو خدا می دونه!
پاسخ:
سلام
زمین دو جور به مستضعفین میرسه یکی بعد از فرجه. انشالله. یکی هم این روزاست که به لطف بنیاد مستضعفان، زمین های پهلوی (علوی) رو دارن سند میزنن برای آدمایی که توش مشغولن.  یعنی باز هم زمین میرسه به اونایی که زمین دارن. (اینو خودم مستقیماً در جریانم که عرض کردم)
۰۵ تیر ۹۸ ، ۱۴:۰۹ ام شهرآشوب
کامنت شقایق رو پسندیدم.
وقتی آخرش مرگه، خیلی هم مهم نیست آخرش چی میشه
فقط امیدوارم دفعه بعدی سر انتخابات چشمامونو وا کنیم و با کله نریم تو چاه نادانی
پاسخ:
به نظر میاد ساخته شدیم برای کله پا رفتن تو چاه نادانی.....

سلام
تا وقتی تکلیفمون رو با خودمون روشن نکنیم که چی می خواهیم ، اوضاع هر روز بدتر خواهد شد.
نمیشه الگوی زندگی مون رو از غربِ سکولار بگیریم، بعد منتظر اجرای عدل الهی در جامعه باشیم.
پاسخ:
سلام
نمیشه با رفتارهای یه عده نادان و ناپخته و جاهل که به قول شما از سکولار تبعیت میکنن و یا اصلا همون هم قبول ندارن، بلایی که سرِ کُلِ ملتِ ایران داره میاد رو قضاوت کرد.
متاسفانه هرجا چه تو محافلی که آدمهای نسبتا بزرگ مینشینند و چه رسانه و چه و چه، تا حرفی زده میشه، میگن بی دینی و سکولار. یه جوری هم مشکلات و دردِ مردمو به یه چیزایی بیخودی ربط میدن که تهش من  مثل بزِ اَخفش {Link} سرمو بالا پایین میبرم و میگم بعععللههه... بدون اینکه بفهمم چی شد و چرا سیر نشدم و چرا نتونستم نیازهای واجبِ روزانه ی زندگیمو تأمین کنم و چرا هرچی سگ‌دو میزنم هشتم گرو نُهَمه و به نتیجه ای نمیرسم و ....
یه وقت فکر نکنید خدایی نکرده جایگاه خدا رو در وجودم و وجودمون در چنین شرایطی نادیده میگیرم ها؛ نه.
اما همونطور که دوستمون گفت: " خداوند سرنوشت هیچ گروهی را عوض نمی کند ، مگر آنکه خود اینکار را انجام دهند "  "انّ الله لا یُغیِّرُ ما بقوم حتّی یغیّرو ما بانفسهم"  خودمون دیگه نمیتونیم کاری انجام بدیم چون افتادیم به دستِ استبدادی مُزَیَّنْ به دینِ بزرگ اسلام. اگر اعتراض هم بکنیم میشیم بی دین و لاقید و کافر و تهش هم میگن خونش مباحه.
هست. الان مملکت اینطوریه و اگر کسی هم ادعا کنه که نیست ، قطعا یا در خوابه یا چشم و گوششو با یه چیز دیگه ای پر کردن.( البته جمع بستنم بیهوده بود. این فقط درمورد خودمه)

دیروز دخترم نرفت باشگاه 
چون پول این ماه رو نداشتیم بدیم که بره):

چند ماهه میخوام یه مانتو بگیرم ولی پولی نمیمونه )))):
آخرین مانتوم مال دوسال پیش که دیگه نه رنگی داره ونه رویی 

همسر بنده خدا هر چقدر بیشتر میدوه کمتر به پول میرسه ):
تازه اجاره خونه ای که چندماهه عقب افتاده هیچ 
این زندگیه ما میکنیم ...

پاسخ:
همه همینیم. شرایط ما هم همینه. گفتید مانتو گفتید اجاره...
فقط ما یه دختر نداریم که بخواد بره باشگاه  و ...
چرا بدونِ آدرس؟
بدون آدرس چون وبلاگی ندارم 
همینجوری از سر بی حوصلگی میچرخیدم که رسیدم به اینجا
نمیدونم بگم بهتر که بچه ندارین یا بهتر بود داشتین 
واقعا نمیدونم
فقط میدونم شرمندگی در مقابل بچه بد چیزیه بدددددد
پاسخ:
بله... :|

۰۵ تیر ۹۸ ، ۱۵:۳۷ شارمین امیریان
خب منظورم همون اولی بود. فکر کنم تا اون موقع هی این مستضعفین نوع دوم برن و بیان تا بالاخره نوبت مستضعفین واقعی بشه. 
اولین باری نیست که مردم ایران دچار این همه فقر و ظلم شده ن. ولی امیدوارم آخرین بار باشه. به هر حال باطل رفتنیه و حق موندنی.
پاسخ:
توکلمون همیشه به خداست... ولی این بار بلاییه که از بی کفایتیِ دوستانِ جان بر سر مردم اومده. حالا یه بخشیش هم مربوط میشه به شیطان بزرگ و تحریمهاش....
مشکل همینه که ما خودمون رو خوب میبینیم و فکر می کنیم بقیه اینجورن و اونجورن و مشکل از جانب اوناست و ... کار به جایی نخواهیم برد.
اینکه گفتم الگو از غرب گرفتیم، تو تمام ریزه کاری های زندگیمونه... مسایل کلان هم از همین ریزه ها نشات می گیره.
کسی هم منظورم نیست. نوع تفکر من در مورد فرزند آوری غربیه. در مورد فرزند پروری غربیه، در مورد سبک زندگیم، مصرف گراییم، تجمل گراییم و .... انقدر غربی شدیم که گاهی احکام اسلام رو عقب مونده تصور می کنیم، در حالیکه می دونیم خیلی از همین عادت های زندگیمون که از غرب به ارث بردیم، داره زجرمون میده، اما ذره ای تلاش نمی کنیم ازشون دور بشیم یا تصحیحشون کنیم.
خوب نمیشه ما هر کدوم از احکام دین رو به بهانه های‌واهی مثل عرف و پیشرفت و ... دور بریزیم، بعد بگیم چرا دین در جامعه حاکم نمیشه...

لطفا این مثالو به خودتون نگیرید، مثال دیگه یادم نیومد. 
مردم ما چرا روحانی رو با اینکه هیچ رشد اقتصادی اجتماعی سیاسی خاصی در چهار سال اول دولتش نداشتیم، دوباره انتخاب کردن؟ معیارهاشون چی بود؟ اولویت هاشو ردر این انتخاب چی بود؟ کدوم یکی از این معیار ها با عدل اجتماعی که خدا تعریف کرده همخوانی داشت؟ کجاش با دین همسو بود؟
خوب ما هم میگیم جامعه ی اسلامی می خواهیم هم معیار انتخاب مسیولی که قراره این جامعه رو اداره کنه، اسلامی در نطر نمی گیریم. اینا تناقضای رفتاری جامعه ی ماست که خودش هم نمی دونه بالاخره چی می خواد.
اینجاس    که خدا می فرماید تا خودتون نخواهید چیزی تغییر نمی کنه.
پاسخ:
خیلی خلاصه عرض میکنم "موی دماغو باید کند انداخت دور"
حالا میخواد اسمش حسن باشه یا فامیلیش، فریدون
در یک جمله
نمیشه جو بکاریم، توقع برداشت گندم داشته باشیم... 

+ کمترم حرص بخورین :) 
پاسخ:
+ اصلا شما مگه میذاری آدم حرص نخوره D:

با برداشتن حسن هم کاری از پیش نخواهیم برد....
اوضاع خراب تر از این حرفاست. و ریشه ای... هر کی هم بیاد فوقش بتونه با چهار تا قانون عامه پسند تزیینش کنه. 
تا اصولمون درست نشه، پایه ها خراب باشه، ساختمون هر چقدرم خوشگل ساخته بشه، با یه باد ویران میشه....
پاسخ:
آهان... الان تازه دارید حرف منو میزنید.... بالاخره .... 
یه جوری هم میگیم حسن انگار تا پارسال با هم تو کوچه پشتی وسطی بازی میکردیم.
اصلنم حرف شما رو نمیزنم... الکی ذوق نکنید.
اونی که تو‌ پیام اول گفتم با اونی که شما می گین بسی فرق می کنه!
حالا حالا ها دعوا داریم....   :))
پاسخ:
من با کسی دعوا ندارم که مشکلم حل شد:))
بعدش کی جرأت داره... ؟:))
آخرش؟
اونا که عمله باد بودن به اندک زمانی می چرخن سمتی که باد بهشون کمترین فشار رو میاره.
اونایی که مایه دار بودن بازم مایه دارتر می مونن!
اونایی هم که بدبختن، بدبخت تر می مونن تا ابد!
پاسخ:
منم حسم یه همچین چیزیه....
نمی دونم اگه اونجا بودم چی کار می کردم 
ولی مطمئنا یه بسته دوازده تایی رول می خریدم چون مصرفم خیلی بالاست 
خدا به پولتون برکت بده 

پاسخ:
مرسی مرسی برای دعات... برم ببینم اگه مغازه خالی نشده باشه برات یه کارتن بخرم
دعا کن وسواسیم خوب بشه دستمال رو میشه خرید آب رو نه :(
تازه صنعت دستمال کاغذی می دونستی از صنایع آب زیاد مصرف کن هست؟ :/
پاسخ:
من دعا میکنم ولی قول نمیدم خوب بشی.... چون دعام از سقف خونم بالاتر نمیره...
آخرش عادت میکنیم به این قیمت چند سال بعد فراموش میکنیم که قبلا چقد میتونستیم بخریم و الان چقد میتونیم بخریم شاید اوضاع خوب شد و بازم فراموش میکنیم همینجور که الان یادمون نمیاد دهه هفتاد چه جوری بود خوبیش اینه که زمان میگذره خوشبختانه زودم میگذره نه خوشی و ارزونیش قراره همیشگی باشه نه گرونی و سختیش
پاسخ:
خوب پس شد همون آخرش مرگی که دوستان فرمودند
سلام
هرچه میدویم و کار میکنیم هزینه ها جلوتر از ما هستند و انگار قرار نیست بهشون برسیم ...
پاسخ:
سلام جاب قدح
پیر میشیم در این راه و باز به قول دوستان آخرش مرگه
شاعر میفرماید اخرش قشنگه...
پاسخ:
آخرش میشمرند
نترس داداش آخرش درست می‌شه، فقط ۱۰۰ سال اولش سخته برا بعضی هام ۱۲۰ سال اولش

پاسخ:
عالی بود حامد جان مرسی بابت لینک
سلام علیکم
انقدر به مرگ گرفتن مسئولین که به تب راضی شدیم
از ماست که برماست 

پاسخ:
غضنفر 🤣🤣🤣 
۰۵ تیر ۹۸ ، ۲۰:۳۰ کارمند مجرد
جناب نادم از حال واقعی مردم ظاهرا خبر ندارد و جالبه تقصیر را به گردن مردم انداخته!
تاسف باید بخوریم به این مساله 
پاسخ:
فقط یه نفر به ایشون میگه جناب نادم
سلام.دوس دارم دماغمو عمل کنم.ولی فعلا باید به فکر 3 تومن پول اموزشگا باشم که هنوز ندادم.
4 روز پیش بعد از یک سال تحصیلی پا شدم رفتم کفش ال استار زردی که دلم میخواستو خریدم.فیک بود.وگرنه 65 تومن دمپایی نیکتا هم دست ادم نمیدن.کفش قبلیمم سفید بود دیدم  رنگش داره یه جوری میشه با بچه ها ابتکار به خرج دادیم ابیش کردیم.با رنگ.4 روز قبل از اینکه کفش زرده رو بخرم دو سه تا جای دیگشم با نخ ابی دوختم.میتونستم ازش استفاده کنم هنوز.نخریدم.
زنی در یمن یا در همسایگی خانه مان هست که شب ها صدای قار قور شکم بچه اش اشکش را در می اورد.
پاسخ:
صدای قار و قور شکم بچه ها اشک همه رو در میاره
سلام جناب کارمند مجرد
اول عذر می خوام از شما و دیگر دوستانی که احتمالا از صحبت های من دلخور شدن، از این جهت که معتقدم مطرح کردن اینجور مباحث در فضای مجازی فقط باعث سوء تفاهم میشه و من فقط به این دلیل که جناب میرزا با فضای ذهنی بنده آشنا هستند، مطرحش کردم... و اشتباه بنده بیان عمومی اش بود.

اما حالا که مطرح شده، باید عرض کنم خدمتتون که بجای تاسف خوردن، خوب بود که اشکالات مورد نظر خودتون در مورد نظر بنده رو مطرح می کردین و مثلا می گفتید این حرفت با فلان دلیل رد میشه! نه اینکه به کلی گویی بسنده کنید.
و اینکه من اینجور بحث کردم، خواستم برخلاف رویه ی همیشگی، موضوع رو ریشه ای تر بررسی کنم... به نظرم با ناله کردن و  تقصیر رو به گردن این و آن انداختن مشکلی حل نمیشه! ما هر کدوممون به اندازه ی جایگاه اجتماعیمون مسیولیت داریم و باید پاسخ گو باشیم.
 مطالب بنده هم معنیش این نبود که فقط مردم تقصیر دارند ، اما ندیده گرفتنِ این بخش از اثر گذاری مردم در آینده شون، پاک کردن صورت مسیله است، نه راه حلش!

پاسخ:
سلام من از طرف ایشون عذر خواهی میکنم. هروقت حرفی که خودش هم بهش ایمان نداره به زبان میاره اینطوری "غریب" نظر میده
فقط در این حد میدونم که نباید ناامید بشیم . اندکی صبر سحر نزدیک است :)
پاسخ:
نا امید شدم راستش. ولی چشم:)
من نگران اون مادری هستم که سرطان داره ونمیتونه به بچه 5ماهه ش شیر بده، شوهرش بیماری اعصاب داره، دختر عقدی تو خونه شه و...
بنظرت پول شیرخشک بچه رو از کجا میاره؟!
البته کنار همه اینا ما اعتقاد داریم به خدایی که رزاقه وحواسش به همه هست همه ی همه...
پاسخ:
البته که خداوند روزی دهنده ست. و همه ی این سختی ها هم امتحان هستند.
اگر نعوذوابالله خدا خودش با بانیه همه ی این بی عدالتی ها باشن، که....

۰۶ تیر ۹۸ ، ۱۱:۱۶ chefft.blog.ir 💞💕
خیلی سخت شده زندگی
دیروز  145،000 تومن میوه خریدیم، اونم سه جور، اونم بهش نگاه میکردی فک میکردی 50 تومن بیشتر پولش نیست
اونوقت با حقوق قانون کار چیکار میشه کرد
واقعا خیلی سخته زندگی
الان دیگه هر چی کار میکنی باید بخوریش که زنده بمونی
تو پاساژا هم که میری هیچکی هیچی نمیخره، یعنی عملا شغل آزاد رو باید به بیکاری ازش یاد کنیم
خدا به هممون رحم کنه
پاسخ:
یه زمانی طرف میرفت خواستگاری و میگفت کارمندم، خونواده دختر بهشون بر میخورد و میگفتن بابا طرف حقوق بگیره. بازاری نیست. کاسب نیست . تاجر نیست. اما امروز، برعکسه. همه آرزوو دارن یه حقوق بگیر، حتی یه حقوق دو میلیونی، نصیبشون بشه و به پستشون بخوره.... هست که میگما
۰۶ تیر ۹۸ ، ۱۱:۵۳ chefft.blog.ir 💞💕
حالا من کارمند رسمی سراغ دارم دو ساله میره خواستگاری، بهش میگن حقوقت 2/5  کمه، البته خونه هم نداره
دخترایی که من دیدم حقوق 4 و 5  میخوان در صورت داشتن خونه و ماشین
و واقعا جای تاسف داره، توی جامعه ای که حقوق اکثر افراد قانون کار و دو میلیونیه، دختراش توقعشون روز به روز بالاتر میره
جمع نمیبندم ولی اکثر افرادی که حقوقشون 5 به بالاس، اعتقاد به آزادیه نامشروع دارن و یا ازدواج نمیکنن و یا ازدواجم کنن بی قید و بندن

پاسخ:
خوب به نظرم تا حدودی هم برای داشتن آرامشِ اقتصادی، حق دارن اون دست از دختر خانمها
۰۶ تیر ۹۸ ، ۱۲:۵۷ chefft.blog.ir 💞💕
اره درسته، هیچکی از ارامش و اسایش بدش نمیاد ولی باید واقع بین بود، چون این طرز فکر فقط تجرد رو زیاد میکنه چون درصد کمی از پسرا این شرایط ازدواج دارن
۰۶ تیر ۹۸ ، ۱۴:۴۰ محمد قاضی
باید به جای واحدهای کذاییِ ریال و دلار و ... با طلا معامله کنیم. اینطوری هرروز قدرت خریدمون پایین نمیره.
پاسخ:
طلا هم متاسفانه انگار وصله به دلار
من که از اقتصاد فقط وضع موجودو بدبختیِ مردمو حالیم میشه حاجی جان!
اما به نظرم واحد پولمون بشه دلار درست بشه. البته اینو یه جا شنیدما...
۰۶ تیر ۹۸ ، ۱۵:۰۸ محمد قاضی
نه. کلّا همه ی پول های کاغذی دارن بی ارزش میشن. حالا یکی بیشتر، یکی کمتر.
اگر طلا بشه واحد معامله، به دلیل کمیابی، سقوط های اینچنینی رو شاهد نخواهیم بود.
پاسخ:
بیا مثال بزنیم مثلا بگیم "مس" یادتونه سکه های پنج تمنیو. اون زردا. مسی ها. گنده و کُلُفت. سنگین. هرچی تورم رفت بالا و قیمت اون فلز هم رفت بالا، پنج تومنیه کوچک و کوچکتر شد. بعد که دیدن دیگه از اون کوچتر نمیشه، چون  همیشه ته جیب جا میموند و باعث خرابیِ ماشین های لباسشویی میشد، دوباره بزرگش کردن و اسمشو گذاشتن پونصد تومنی. طلا هم باشه همین میشه. مثل اینه که بگیم فقط پالونش عوض میشه. متاسفانه تورم رو به رشده. و توقف هم نداره. (به نظرم)
۰۶ تیر ۹۸ ، ۱۵:۵۵ محمد قاضی
نه، اشتباه نکید، بحث سکه و پول کاغذی رو نباید اینطوری نگاه کنید.
فرض کنید همین اسکناسی که دستتون هست، روش به جای 1000 تومان، می نوستند 1000 گرم طلا.  یعنی واحد معامله عوض میشد.
اگر طلا گرون بشه، ارزش کاغذ شما هم میره بالا. اگر طلا ارزون بشه، ارزش کاغذ شما هم میاد پایین.(غالبا میره بالا.)
اینطوری اصلا نیاز نیست که هرسال بیان برای کارمندا و کاگرا حقوق تعیین کنند. چون دستمزد اونا، با نرخ تورّم زیاد میشه.
----------------
اصلا اسکناس کاغذی رو هم بذارید کنار. فکر کنید مردم با خود طلا یا فلزات گرانبهای دیگه معامله کنند. دیگه به تومن و ریال و دلار کاری نداشته باشند.
حقوق ها هم براساس همین باشه. اینطوری مشکل کاهش نرخ ارز حل میشه.
پاسخ:
خیلی رویایی میشه ولی خوب طبقات اجتماعی هم حذف میشه که به دور از منطقِ سرمایه داران و کاخ نشین هاست
۰۶ تیر ۹۸ ، ۱۶:۱۰ محمد قاضی
یادمه اینو خودم از آیت الله حائری شیرازی، در جلسه ای حضوری شنیدم که میگفت چندبار تا حالا به آقای بهمنی (رئیس وقت بانک مرکزی) گفتم باید طلا رو ملاک مبادله بکنید، امّا گوش نمی کنند.
-------------------
جعل واحدهای کذایی پول، بیشتر به نفع ثروتمندان است تا فقرا.  (همون طور که خودتون گفتید.)
پاسخ:
بله متاسفانه ....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی