یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟"  گونه!!!
طبقه بندی موضوعی

افلاطون گفته‌است: 

باید افرادی از طبقه ای برگزینیم و از میان افرادِ آن، دولت‌مردان حرفه ای تربیت کنیم. بنا براین طرح، افراد طبقه‌ی حاکم در هر جامعه‌ی عدالت خواه باید مردانی باشند از بین فرزانگان و خردمندان که در فن حُکم‌‌رانی "کارآموزی" کرده‌اند. باید ایشان را از طریق "اصلاح‌ نژاد" بار آورد و پَروَرد.

حکومت، هنر ویژه‌ایست که صلاحیت در آن، مانند هر پیشه‌ی دیگری فقط با آموزش به دست می‌آید و جز این راهی ندارد.

در شهرهای ما فلاسفه باید پادشاه باشند و افرادی که اینک پادشاهَند باید همچون فیلسوف‌های راستین در جستجوی حکمت برآیند تا بدین‌گونه قدرت سیاسی و حکمت عقلانی به هم پیوند بخوردند.

تا چنین روزی فرا نرسد، شهرها، و به گمان من تمامی نژاد بشر، از دردسر نخواهد رست.

نظرات  (۱)

۱۰ بهمن ۹۷ ، ۱۲:۰۰ امید شمس آذر
افلاطون دموکراسی رو دیکتاتوری اکثریّت میدونه و میگه چرا آراء ضریب ندارن و فی المثل من دانشمند هم باید یک رأی داشته باشم، اون بیسواد هم یک رأی؟ همون چیزی که در اسلام به عدالت معروفه و در تقابل با اون چیزیه که نزد سوسیالیست ها به مساوات معروفه. وقتی شنیدم در جوامع اروپایی بعضاً این پیشنهاد جناب افلاطون اجرا میشه و در جامعۀ اسلامی ما نه، دود از کلّه م بلند شد. یعنی ما از خود غربی ها هم لیبرال تریم!! مگر اینکه فقهای شورای نگهبان قانعم کنن که ایدۀ ضریب دار کردن آراء انتخاباتنی بر حسب میزان تحصیلات رأی دهندگان برخلاف شرعه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی