یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟"  گونه!!!
طبقه بندی موضوعی

قلم فقط یک تلنگر است.

شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۰۱:۰۹ ب.ظ

در صفحات تقویم، چهاردهم تیرماه با عنوان «روز قلم» به خود جلوه ای دیگر بخشیده است. نام گذاری این روز به نام قلم، بی ارتباط با تاریخ کهن متمدن و فرهنگ ساز این سرزمین نیست. ابوریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه خود آورده است که چهاردهمین روز از تیرماه را ایرانیان باستان، روز تیر (عطارد) می نامیدند. از طرفی سیاره تیر یا همان عطارد، در فرهنگ ادب پارسی، کاتب و نویسنده ستارگان است. به همین مناسبت این روز را روز نویسندگان می دانستند و گرامی می داشتند.

قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان ها و بیان کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است. قلم، زبان دوم انسان هاست. هویت، چیستی و قلمرو قلم بسیار گسترده تر از آن است که در بیان بگنجد. هرگونه رشد و پیشرفت، پیروزی و آرامش و معرفت و شناخت، ریشه در قلم دارد. تمدن ها، تجربه های تلخ و شیرین و علوم با نوشتن ماندگار می شوند و آیندگان مملو از تجربه و پر از راه حل هایند. هر کس می تواند قلمی را بین انگشتانش بفشرد و فرمانش دهد که بنگارد و هر آنچه را از مخیله صاحب انگشت تراوش می کند، بنویسد. قلم، تخریب می کند. می سازد. واقعیت ها را آشکار می کند. آشکارها را نهان می کند. به واقع قلم، معجزه ای جاودان است.

سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست آن است: «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه نویسند.» در جایی که خداوند، صاحب هستی به آفریده ای از آفریده های خود قسم یاد می کند، بشر در چه جایگاهی می تواند از ارج و منزلت آن سخن براند. در نخستین ارتباط وحیانی رسول خدا صلی الله علیه و آله با مبدأ هستی در غار حرا، سخن از قلم به میان می آید، تا جایی که خداوند خود را این گونه معرفی می کند:«الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛ آن که با قلم آموخت.»

حضرت امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید: «سفیر و فرستاده تو، ترازوی بزرگواری توست و قلم تو، رساترین و گویاترین چیزی است که از سوی تو سخن می گوید.» بر اساس این روایت، قلم، شیواترین و بهترین ابزاری است که در هر برهه ای از زمان می تواند رسالت خود را انجام دهد. ماندگاری علوم و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر، رسیدن پیام مکتب ها و تمدن ها به انسان آینده و سرانجام تکامل اندیشه های بشر در طول قرونی که اندیشمندان هیچ گاه یکدیگر را ندیده اند، تنها با معجزه قلم امکان پذیر بوده و هست.

اصحاب قلم و نوشتن، می توانند نسل هایی را در سراشیبی های انحراف به سقوط بکشانند یا تعالی ملت هایی را رقم بزنند. کلام و نوشته، رابط نویسنده و خواننده است. پس می تواند عامل همدلی گردد. درخت قلم اگر در تعهد و تدین ریشه داشته باشد، میوه اش شیرین و ماندگار است. ارزش هر قلم به پیام آن است و عظمت نوشته به محتوایش و ماندگاری آثار به ریشه داشتن در حق و صدق. قلم های شهیدپرور، عشق های برتر را بذرافشانی می کنند و شهیدان را در معراج شهادت از خاک تا خدا پیش می برند. چه دست هایی قلم شده تا قلم در دست پاکان قرار بگیرد و چه بسیار نویسندگان شجاع که شهید قلم شده اند. 

قلم به دست گرفتم که حرف حق بنویسم

هر آنچه نتوان گفت بر ورق بنویسم 

قسم به جان قلم خورده ام که نای قلم را

به دست گیرم و تا آخرین رمق بنویسم


خُب من الان کجای قلَمم؟ خوب که فکر میکنم، خودم را برانداز میکنم، زیر و بمَم را میکشم بیرون و بهتر واکاوی میکنم، میبینم که من نه قلمم و نه قلم به دست و نه از اصحاب قلم. بهتر که میاندیشم میبینم این حقیر حتی به اندازه ی شِبهِ قلم به دستان هم نمیتوانم اثری، چیزی، در مکانی، به جای بگذارم چون"نقطه ی شک" 


پس از پرت‌ترین نقطه به بالاترین و والاترین و ستوده ترین اصحابِ قلم، با تواضع و خشوع و خضوع، تبریک عرض میکنم و برای دوستان عزیزم که جویا و پویا قلم را در دستانشان ورز میدهند، آرزوی به ثمر رسیدن را دارم.


موافقین ۱۳ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۱۴

نظرات  (۶)

من هر وقت در زمانی بچگی بابام مثلا با مادرم احیانا حرفی بین شون پیش می اومد و من تلاش میکردم که اینا آشتی کنن یادمه اون موقع برای بابام قلم بدست میگرفتم و مینوشتم و اولین مطلبی که مینوشتم این شعر بود :)))

 

قلم به دست گرفتم که حرف حق بنویسم

هر آنچه نتوان گفت بر ورق بنویسم

قسم به جان قلم خورده ام که نای قلم را

به دست گیرم و تا آخرین رمق بنویسم

 

بعد بابام همین رو که میخوند خودشون دیگه تا آخر مطلب رو میگرفتن زودی می اومدن عذرخواهی میکردن از مادرم :)

 و آشتی میشدن :))

یعنی اولین باری که قلم بدست گرفتم فکر کنم بخاطر همین داستان بود :)))

یعنی با دیدن این شعرتون یاد این خاطره بچگیم افتادم :)

و برای همین الان اینا رو گفتم :)

 

 

+

 

سلام

روزتون مبارک استاد قلم :)

 

من بدلیل خستگی زیاد ، فعلا  آخر پست تون خوندم :)

بعد مثل همیشه میام بقیه متن رو از اول به آخر میخونم :)

 

 

پاسخ:
سلام به من میگی استاد قلم؟ :)))
من از اون قلم هایی هستم که شیره ش رو میگیرن میریزن تو حلیم...
روح مادرتون شاد.
برای سلامتیِ برادر گرامی هم دعا میکنیم...
خودت هم حالا عیب نداره... شاد باشی. چی کار کنیم دیگه

سلام

  روزتون مبارک شما نه تنها اهل قلمید، قلم مخدری  هم دارید که آدم رو معتاد میکنه به خوندن:)))))

 

آهنگ خیلی خوب بود

 

 

پاسخ:
سلام
اینطوریا هم نیست. دوست داشتم حرفی برای گفتن داشته باشم در زمینه نویسندگی ولی خوب نشد.

+دوستش دارم یه زمانی تنها موزیک و صدایی که گوش میدادم، کارهای فرهاد خدا بیامرز بود

سلام

الحق که قلم یکی از بهترین دوست‌های دنیاست شاید بهتر بود بگن بهترین دوست قلمه نه کتاب که تا قلم نباشه کتابی هم نیست :)

نفرمایید میرزا مهدی، شما خوب مینویسید، رسالت قلم تلنگر زدن و به فکر وا داشتنه، ثبت افکاره و شما هم به خوبی مینویسید، تلنگر میزنید و ثبت میکنید :)

روز قلم مبارک :)

پاسخ:
سلام
راستش همیشه قصدم تلنگر زدن بوده...
نتونستم نشد. تلاشمو میکنم . ولی دیگه به خودم که نباید دروغ بگم. خلاقیت در من مُرده:))

اتفاقا من کاملا برعکستون فکر میکنم، شما همیشه تو پست‌هاتون،تو ایده‌ی نوشته‌هاتون حتی خاطراتتون خلاقیت دارید و اون چیزی که باید منتقل کنید رو میکنید.

شاید با ایده‌آل خودتون فاصله داشته باشید ولی از نظر ما به عنوان مخاطب شما تلنگرها رو خوب و به جا زدید :)

پاسخ:
الان در پوست خودم نمیگنجم از انرژی ای که تو دیدگاهتون وجود داره:)
۱۵ تیر ۹۹ ، ۰۱:۴۳ جواد انبارداران

با یک روز تاخیر

عیدت مبارک :)

پاسخ:
باید به شما تبریک گفت برادر

اولین بار هست انرژی کامل خوندن متنهای شما را ندارم 

پاراگراف اول را خوندم و بسی شگفت زده شدم یعنی وجه تسمیه امروز به همین خاطر هست؟ خیلی جالبه

بعدا میام کامل می خونمش

روزتون مبارک

پاسخ:
آره گفتن به این دلیله.
ممنون میشم که میای بخونیش

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی