یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟"  گونه!!!
طبقه بندی موضوعی

اصلاحات و اصلاح طلبان

واژه اصلاحات در چند سال اخیر، یکی از واژه هایی است که به کرّات استعمال می شود و در جاهای مختلف و از طرف افراد مختلف با دیدگاههای سیاسی متفاوت بکار می رود. این لفظ که معادل کلمة رفورمیسم (Reformism) است از جهت اصطلاحی عبارت از مجموعه روشها و تدبیر هایی است که حکومتها یا ایدئولوگ ها در پیش می گیرند تا ضمن حفظ ساختار یک حکومت، وجوه بیمار و ناسالم آن را دگرگون نمایند. یا به عبارتی جامعه ای که هنوز از رژیم حاکم بطور کامل سلب امید نکرده ، امیدوار است با اصلاحاتی شرایط حاکم بر جامعه را بنحوی تغییر دهد که با کمترین خسارت، خواسته های خود را از طریق معمول در نظام تأمین کند. این حرکت با تحول در درون نظام حاکم، در عین حفظ آن تحقق می یابد. مثلاً نهضت مشروطیت اگر چه انقلاب نامیده شده ، در واقع نهضتی رفورمیستی بود که با حفظ سلطنت قاجار و با جلب رضایت مظفرالدین شاه نظام استبدادی را به نظام مشروطة سلطنتی تبدیل کرد.[1]

انبیاء و ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ مصلحان بزرگ و واقعی تاریخ بشریت بوده و هستند. لذا اصلاح طلبی پدیده ای تازه نیست که ساختة فکر افراد معدودی باشد. چنانچه «امیر مؤمنان علی ـ علیه السلام ـ ، فعالیتهای اجتماعی خود را اصلاح نامیده و می فرمایند. (و نظهَرُ الاصلاحَ فی بِلادک) هم چنین امام حسین ـ علیه السلام ـ نیز در جمع صحابة خود در ایام حج در زمان معاویة، با آوردن همان جملات پدر، فعالیتهای آینده خود را «اصلاح» دانسته است.( انّما خرَجتُ لِطَلَب الاصلاح فی اُمَّة جدّی)».[2]

شهید مطهری نیز در همین زمینه می فرمایند: «اصلاح طلبی یک روحیة اسلامی است. هر مسلمانی به حکم اینکه مسلمان است خواه و ناخواه، اصلاح طلب و لااقل طرفدار اصلاح طلبی است. زیرا اصلاح طلبی هم به عنوان یک شأن پیامبری مطرح است و هم مصداق امر به معروف و نهی از منکر است که از ارکان تعلیمات اجتماعی اسلام است[3].»

منظور از اصلاحات و اصلاح طلبان در جامعة کنونی ما،‌چه کسانی هستند و آیا نظر و حرکت آنها در چارچوب معنای اصطلاحی اصلاحات قرار می گیرد؟

هر ساختار حکومتی و سیستم سیاسی پس از گذشت دورانی از حیات خود ممکن است که نیاز به برخی اصلاحات در برخی وجوه خود داشته باشد که در عین حفظ کلّیت و تمامیت آن ساختار یا سیستم، برخی معایب و ناکارآمدیهای آن را برطرف نماید. مطمئناً نظام جمهوری اسلامی ایران نیز مستثنی از این قاعده نیست.

اصلاح طلبان حال حاضر در ایران را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: 1. اصلاح طلبان اسلامی،‌ 2. اصلاح طلبان آمریکایی.


اصلاح طلبان اسلامی:

«اصلاح طلبان اسلامی عده ای از انقلابیون مسلمان هستند که از اول انقلاب در صحنه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به نفع اسلام و مسلمین حضور داشته و دارند و می توان گفت همان دلسوزان نظام و انقلاب بشمار می آیند. آنها کسانی هستند که رهبر انقلاب پرچمدار آنان بوده و خواهد بود و آنها دارای چند ویژگی بارز و برجسته اند.

الف) اینها اصلاح طلبان دین مدار هستند و اصلاحات آنها بر پایه اعتقاد به اصل ولایت فقیه و حاکمیت دین و در چارچوب آن صورت می گیرد.

ب) اصلاحات آنها دارای هوّیت و ویژگی عدالت طلبانه است و هدف اصلی آن از بین بردن فقر وفساد و تبعیض موجود در شرایط کنونی جامعه و نظام است.

ج) این اصلاحات رویکردی ضدّ‌ امپریالیستی و ضد آمریکایی دارد.

در واقع اصلاحات انقلابی عبارت است از انجام فعّالیت ها و حرکت هایی جهت تعمیق روح دینی و جوهر ولایی انقلاب آن تداوم حیات و بلکه تعمیق آرمانهای مبنایی آن.


اصلاحات آمریکایی:

در مقابل «اصلاحات انقلابی و اسلامی»،«اصلاحات آمریکایی یا اصلاحات لیبرالیستی» وجود دارد. البته این رویکرد داخل در مفهوم اصلاحات اصطلاحی ذکر شده نیست و نمی تواند باشد و به غلط و برای فریب افکار عمومی و پرده پوشی اعمال خود، چنین نسبت اصلاح طلبی را عده ای به خود می دهند.

ما هم با تسامح، این واژه را در مورد این عده بکار می بریم.

اصلاحات آمریکایی رویکردی است که در چند سالة اخیر با بهره گیری از نفوذ و حضور در برخی لایه های مدیران کشور تحت لوای اصلاحات، خواهان استحالة نظام اسلامی ایران به یک حکومت سکولار البته با رعایت برخی ظواهر دینی هستند.

جریان اصلاحات آمریکایی، در واقع خواهان تغییر ماهیت دینی و روح انقلابی نظام جمهوری اسلامی به یک نظام سکولار، با حفظ ظواهر دینی و هم چنین مدافع نظام سرمایه سالاری و هضم شدن در نظام جهانی سلطه است. این جریان به اصطلاح اصلاح طلبی،‌در واقع درصدد استحالة نظام اسلامی و حذف صبغة دینی و روح ولایی آن است و علی رغم ظاهر اصلاح طلبانه، در واقع یک حرکت براندازانه است که اساس کارکرد آن براندازی خاموش و کودتای خزندة فرهنگی ـ سیاسی است.»[4]


نتیجه:

اصلاح طلبی و اصلاحات چیز تازه ای نیست و از زمان ارسال انبیاء وجود داشته و رسالت اصلی آنها، اصلاح امت ها بوده است. لذا این واژه ریشة دینی دارد. خصوصاً که ائمه اطهار هم خود را اصلاح گر معرفی می کردند. از طرفی در جامعة ما، اصلاح طلبان دو دسته هستند: عده ای که دنبال اصلاحات انقلابی اند و دسته ای که به دنبال اصلاحات آمریکایی هستند.


اصولگرایی

اگر به فرهنگهای سیاسی نظری بیاندازیم اثری از واژة «اصولگرایی» در آنها نمی یابیم در عوض به کلمة بنیادگرایی بر می خوریم که تعبیر مثبت آن، به معنای اصولگرایی که امروزه در عرف سیاسی ما بکار می رود نزدیکتر است.

بنیاد گرایی دارای دو معنای متفاوت می باشد که در نقطة مقابل هم قرار دارند. در معنای نخست که بیشتر با عنوان فارسی «اصولگرایی» از آن یاد می شود عبارت است از اصولی بودن اعتقادات، باورها و تمسّک به آنها. در معنای دیگر که بیشتر بار ارزشی منفی دارد بنیاد گرایی مساوی با نهاد قشری گری و تمسّک به ظواهر می باشد.[5]

اصولگرایی که در عرف سیاسی کشور ما متداول شده است اصطلاح جدیدی است که قبلاً به این شکل سابقة کاربرد نداشته است. طبق این تعبیر اصولگرایان افرادی هستند که معتقد به یک سلسله آرمانها و عقاید مقدسی هستند که این عقاید ریشه در مذهب و دین آنها دارد و آنها حاضر نیستند بر سر این اصول معامله و یا از آنها عدول کنند. برای مثال مسالة دفاع از حقوق فلسطینیان و به رسمیت نشناختن اسرائیل در نظام جمهوری اسلامی ایران یک مسألة اصولی نظام بشمار می آید که مسئولان حاضر نیستند بر سر این مسأله با کسی معامله کنند. در واقع اصولگرایان هرهری مذهب نیستند که هر روز به یک رنگی در بیایند. بلکه افرادی هستند که حاضرند بر سر اعتقادات و اصول صحیح خود فداکاری بکنند.

طرح اصولگرایی از جانب مقام معظم رهبری در شرایطی صورت گرفت که بعضی افراد برای خوشایند غربی ها از مواضع انقلابی و بعضی اعتقادات سابق خود دست بردارند. لذا طرح این مسأله از جانب رهبری عملاً باعث شد خط و خطوط این عده از بقیّه جدا شود و یاران واقعی نظام که حاضر به فداکاری برای اصول و مواضع انقلابی خود هستند. در یک جبهة واحد بنام جبهة «اصولگرایان» متشکّل شوند.

در نتیجه: اصول گرایی یعنی ایستادگی روی عقاید و آرمانهایی که ریشه در دین و مذهب دارد و عدم عدول از این اصول. بنابراین هر کس که دارای چنین روحیه و اعتقادی هست بدون شک جزو اصول گرایان خواهد بود.


معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1. انقلاب اسلامی، زمینه ها و پیامدها، دکتر منوچهر محمّدی.

2. اصلاح طلبی،‌ دکتر علی مطهری.

3. نهضتهای اسلامی در صد سالة اخیر، مرتضی مطهری.


پی نوشت ها:

[1]. محمدی، منوچهر، انقلاب اسلامی، زمینه ها و پیامدها، ص24.

[2] . مطهری، علی، اصلاح طلبی، ص81.

[3] . مطهری، مرتضی، نهضت های اسلامی در صد سالة اخیر، انتشارات صدرا، ص7.

[4] . زرشناس، شهریار، واژه نامة فرهنگی، سیاسی، ص23 و 22.

[5] . علیزاده، حسن، فرهنگ خاص علوم سیاسی، ص128.


منبع



خیلی دوست داشتم این قسمت از برنامه جهان‌آرا رو با هم ببینیم. نشد. لینکش یا حذف شده یا به هردلیلی من دسترسی ندارم بهش. قطعا بین شما "دچار" عزیز میتونه لینکش رو پیدا کنه. اگر نشد و سانسور نکردن خودتون ببینید.


و این هم ببینید. شخصا در موردش نظری ندارم





موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۱۷
میرزا مهدی

سیاست

کپی

گردآوری

نظرات  (۲۰)

حالش نبود بخونم. البته اعصاب هم ندارم برای پست های سیاسی و عقیدتی. نوش جون کسانی که دوست دارن این مطالب رو.

پاسخ:
ویدئو آخرشو میدیدی لااقل

ممنون بابت توضیحات :)

 

اون قسمت از جهان‌آراست که آقای قاسمیان صحبت می‌کنند؟

بنده دیشب دیدم و هرچی دنبالش گشتم پیدا نکردم.

خیلی لازممه اگه لینکش رو پیدا کردید ممنون میشم بگید.

پاسخ:
چشم حتما... لینکش که مفقود شده امیدوارم خودشون مفقود نشن

از هرجا که سرچ میکنیم میخوریم به این لینک 
۱۷ دی ۹۸ ، ۱۱:۰۰ کاکتوسِ خسته

این لینک برید ببینید اون قسمت مورد نظرتون هست یا نه

پاسخ:
نه متأسفانه. فکر کنم تو یوتیوب بتونم پیداش کنم
بعدا نوشت: نخیر تو یوتیوب هم نیست. متأسفانه
صحبتهای جناب آقای قاسمیان در برنامه جهان آرا روز دو شنبه 16 دی ماه 1398
۱۷ دی ۹۸ ، ۱۱:۱۹ کاکتوسِ خسته

این چطور؟

پاسخ:
ایشون
۱۷ دی ۹۸ ، ۱۱:۲۶ علیرضا گلرنگیان

استفاده ها بردم.

سپاس فراوان

پاسخ:
خدا رو شکر. تندرست باشید
۱۷ دی ۹۸ ، ۱۱:۲۸ میرزا مهدی

جهان آرای دیشب عالی بود ،نتیجه ی قسمت اول باحاج آقا قاسمیان :اگر نزنیم حتما می خوریم وجنگ میشه اگر بزنیم اقتدار ماحفظ وجرات دشمنان کم میشه و برطبق سنتهای الهی درقران کریم:   امدادهای الهی درهنگام حرکت مؤمنان وجهادبه کمک میادنه درمواقع انفعال وبی تحرکی.

پس ازمقابله نبایدترسید

پاسخ:
این چند شب رو ضبط کرده بودم. ولی دیشب خونه نبودم و امکانش رو نداشتم. حیف

در حد دو دقیقه لینک مذکور یافت شد :)

 

کلیک کنید به اینجا 

 

پاسخ:
لینکت مشکل داره خودت روش کلیک کن ببین میتونی رویت کنی

مشکل نداره من چون باید فیلم رو براتون دانلود میکردم بعد میذاشتم این شکلی شده !

شما روش کلیک کنید بعد دانلود کنید بعد سخنان ایشون رو خواهید دید.

 من خودم دوبار روش کلیک کردم و دانلود و دیدم فیلم رو :)


پاسخ:
مجبور شدم فایروال رو غیر فعال کنم. بله خودشونن ولی آنچه من میخواستم نبود.
دودقیقه از تمام حرفاش. اون هم درمورد حاج قاسم سلیمانی
۱۷ دی ۹۸ ، ۱۲:۱۲ دچارِ فیش‌نگار

https://www.aparat.com/v/lkp8b

پاسخ:
مرسی رفیق. میدونستم این کاره ای.... 
کمه ولی. ولی دَمِت گرم

اینم هست دو دقیقه بعدی :)

یا این مستقیم میری تو دانلود 

 کلیک شود .


 

 

۱۷ دی ۹۸ ، ۱۸:۴۱ مهدی ­­­­

پیامبرم یه جورایی اصلاح گر آمریکایی بود چون دین قبلی مردمش رو نابود کرد.

حضرت عیسی هم تلاشش رو کرد، خودش یهودی بود و زد تو دل یهودیت.

حضرت موسی هم دین خانواده(مصری) اش رو از بین برد و..

پیامبرا خیلی ولایت پذیر نبودن :))

 

آخی چه عکس قشنگی از شهید گذاشتین.... الان ذیدمش!

پاسخ:
نمیدونم چی بگم. بذارید لینکشو بدم بهتون

Salam 

Az chi shoru'e shode eslah talabi o be chi reside 

پاسخ:
سلام. الان این جمله ت خبری بود یا سوالی؟ من باید پاسخی بدم؟

Khabari bud 

پاسخ:
آهان. اوکی:)

ممنون :)

پاسخ:
خواهش
۱۷ دی ۹۸ ، ۲۳:۰۰ اقلیما ...

سلام

نمی دونم ایتا دارین یا نه ولی الان توی یه کانال بودم بخش بخش این برنامه رو گذاشته بود

آدرس اون کانال توی ایتا

@Scnd_s_rvltion

 

پاسخ:
سلام ایتا دارم ممنونم

وقتی علاقه نباشه فیلم و نوشته فرقی نداره.

نشستم پروازهای نظامی آسمون رو سیاحت می کنم که پخش زنده است!

پاسخ:
خوبه. بالاخره در حال رویت یه چیزی هستی. داشتم نگرانت میشدم...فکر کردم کلا چشمت رو روی همه چی بستی

Bebakhshid un axe chie? 

😑😑😑😑😑😑😑😑😖

پاسخ:
کدوم عکس؟ تو مطلبِ وبلاگمه؟ یه بُرش بود از اعلام برنامه شبکه افق برای بزپخشِ برنامه جهان آرا که آقای قاسمیان مهمونش بود که نشون نداد. 

Rastesh man link hay e tu comment ha ro zadam vali ta pakhsh mikonam khabam mibare 😑😐

Alan ham lazeme be nazaretun gush bedam? 

Chon ye hamle ye dahan baste kon anjam shod 

(Be nazaram hamchi anchenani ham nabude hamle he engar amrica i ha goftan bezar bezanan deleshun khali beshe :/) 

Baz migam hamin ke zadim ham kam chizi nist 

Ya hast? 

Nemidunam 

🤔

۱۹ دی ۹۸ ، ۰۸:۲۷ آقای مهربان

سلام

یه مثلی هست که اابته چون اسم دوتا شهر توشه و ممکنه به دوستان بر خوره من یکم تغییرش میدم

نه این میخوایم نه اوشون

لعنت به هر دوتا شون😄

حالا شده قضیه ی ما و احزاب سیاسی کشورمون

اون معانی اصلی و اصیلی هم که به امت حزب الله نسبت دادین، خیلی قشنگن؛ اما فعلا شدیم چوب دوسر طلا! جنگ طلبِ هیچی ندار !

اخه چرا بعضیا دیدشون تا نوک دماغشونه؟

پوووووف

مردم از بس حرص خوردم!

پاسخ:
سلام آخه مسئله همون دماغه س.
دماغ که خیلی بزرگ باشه هم جلو دید رو میگیره و هم طرف نفسِ راحت میکشه و نمیفهمه نفس تنگی یعنی چی. خَفَقان یعنی چی....(اصلا چه ربطی داشت:D . چی گفتم؟:)) )

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">