یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟"  گونه!!!
طبقه بندی موضوعی

همه ذراتِ نیازم، متوّرم شده است

چهارشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۲، ۰۷:۲۲ ق.ظ

نشستم تو تاکسی، راننده با مسافر جلوییش داره بحث میکنه سر اینکه این همه گرونی شده هیچکس جرأت نُطُق کشیدن نداره، ولی فقط دو تومن به کرایه ها اضافه شده مردم دارن سرِ ما  غُر میزنن. مسافر جلویی هم مدام یه حرف رو تکرار میکرد که من روزی شش کورس سوار تاکسی میشم و همین دوتومنی که برای شما هیچی نیست، برای من ماهی 360 هزار تومن در میاد.

مسافر جلویی پیاده شد و بغل دستیم گفت عمو کارتخوان داری؟ راننده گفت. بیا. یا گیر به کرایه زیاد میدن و یا پول نقد ندارن. از تو آینه به من نگاه کرد و گفت. برای همکارم دو میلیون و پونصد هزار تومن مالیات اومده. به خاطر همین دستگاه کارتخوان.

بدجوری تو ذوق بغل دستیم خورد. کم سن و سال بود گفتم برو من کرایه‌ت رو میدم. میشناختیم همدیگه رو. گفت مرسی و بی چک و چونه پیاده شد.

خوب از اونجایی که من نقش اولِ همه ی نوشته های خودم هستم، اینجا باید نطق قرائی میکردم که یه نتیجه ای داشته باشه اما نکردم و پیاده شدم:))

اول از اینکه دروغ گفت. تا اونجایی که من میدونم تو شهر ما تاکسی ها از وسط سال 1400 دستگاه آوردن که قطعا اون سال رو معاف هستن از مالیات و سال 1401 هم که هنوز وقت اظهار نامه ها نشده. ضمن اینکه تا اونجایی که میدونم خدماتی ها معافن کلا. دوست داشتم این رو بهش بگم و پیاده بشم اما نگفتم.

ولی چیزی که خیلی دلم میخواست بهش بگم این بود که:  مشتی وقتی میگی دو هزار تومن و کرایه چهار هزار تومنی میشه شش هزار تومن، یعنی سی و سه درصد اضافه شده. در طول روز شما اگر مثلا رفت و برگشتت 20 دفعه بشه و هربار 4 نفر رو سوار کنی، به ازای هر نفر 4000 تومن دریافت کنی، میکنه بعبارتی روزی 320 هزار تومن. که با توجه به بالا رفتن کرایه ها این رقم میشه 480 هزار تومن در روز.

میخواستم بهش بگم بدون احتساب دربستی ها و پیاده شدن بعضی از مسافر ها در وسط راه و جایگزین کردن یه مسافر دیگه، اگر بدبینانه نگاه کنیم درآماد ماهانه ی نُه میلیون و پونصد هزار تومنی شما یهو میشه چهارده میلیون و پانصد هزار تومن...یعنی یه چیزی حدود پنج میلیون تومن به درامدتون اضافه میشه. اما نگفتم دیگه. پیاده شدم. 

موافقین ۱۳ مخالفین ۰ ۰۲/۰۱/۰۹

نظرات  (۶)

آقا سلام صبحتون به خیر

طاعات قبول



راستش به نظرم این اسمش اقتصاد مریض نیست و اسمش باید باشه مردمان خودخواهی با ذهنیت های مریض!

 

 

پاسخ:
سلام برادر عزیزم!
سپاس
اینچنین هم میتوتن خواندش :)

۰۹ فروردين ۰۲ ، ۰۷:۴۸ مسلمانِ یاغی ...

خوبه اینجا گفتی حداقل خالی شدی! :))))))

پاسخ:
آره واقعا :))
یه زمانی کله‌م بدجوری بوی قرمه سبزی میداد و همه چی رو همه جا میگفتم. الان راستش مثل "چیز" ترسیدم.
چند روز پیش از سال نو، یه بابایی اومده بود عکس بگیره. گفتم اگر عجله ندارید سه چهار دقیقه بنشینید یه کار فوری دارم باید تمومش کنم. تو اون سه چهار دقیقه از زمین و زمان حرف زدیم و کلی غُرولُند کردم که "با این مملکتشون".
تهش گفتم بفرمایید آماده بشید تا برسم خدمتتون.
گفت باید لباس عوض کنم. گفتم بفرمایید. وقتی زنگ رو زد که برم ازش عکس بگیرم دیدم یه لباس سبز تنش کرده با سه تا قُپه‌ی تو پُر اونور شونه ش و سه تا هم اینور شونه ش. اون موقع هم مثل "چیز" ترسیدم :)))

مشکل اینجاست مردم خرجشون با دخلشون نمیخونه و اینه که عصبیشون میکنه

پاسخ:
بله درسته. قبول دارم
۰۹ فروردين ۰۲ ، ۱۲:۰۱ محمد قاسم پور

سلام علیکم

حالا دروغگویی طرف رو بذاریم کنار که کار بدی است و بنده هم مخالفم. اما راجع به افزایش نرخ:

یه سری اصناف قدرتمند هستند و می‌تونن حقشون رو بگیرن. مثلا شما برای مغازه‌ات و ابزار و وسایلت یه پولی میدی و تا اون پول به همراه سودش رو از مردم نگیری می‌تونی کار نکنی. 

 

اما مشاغل ضعیفی مثل راننده تاکسی چنین قدرتی ندارند. 50 درصد به نسبت افزایش قیمت لوازم خودرو هیچی نیست.

 

یه مستندی هست به اسم زخم نشر. این برای چند سال پیشه. اون موقع داره بدبختی‌های ناشرین رو میگه. وسطش میاد تورم کتاب رو با تورم کرایه تاکسی و تورم نان  مقایسه می‌کنه. معلوم میشه که راننده تاکسی‌ها خیلی بدبخت تر از نانواها و چاپچی ها هستند.

پاسخ:
علیک سلام
آدمهای زحمتکشی هستند وجداناً.
و اگر بیشتر از این هم کرایه شون بالا بره، حرفی نیست. فقط دوست داشتم بهش بگم که یه جوری نباید بگه هزار تومن که انگار حقوق کارگرا مثلا ده میلیون رفته بالا و حقِ راننده تاکسی ها هزار تومن.
من ماشین ندارم و از مصائبی همچون استهلاک و ... اطلاع فنی‌ای ندارم اما خوب میدونم که بخش اعظمی از درامد رانندها خرج ماشینشون میشه چون ابزار کارشونه و مدام باید به اصطلاح آپدیت باشه و تر و تمیز.
خدا خیرشون بده. خدا به شما هم خیر بده که توجه میکنید.

والا اینجوری که شما حساب کردین  حقوق تاکسیا خیلی خوب میشه که XD

بریم راننده تاکسی شیم :))))


اگه با تاکسی شدن ماهی 14 درمیومد که همه از 18 سالگی میرفتن تاکسی میشدن عاخه :))) یکم انصاف داشته باشین

قرنی یه بار افزایش نرخ بهشون میخوره .

پاسخ:
قرنی یه بار نیست. سالی یه بار. تاکسی های شهر ما یهو کرایه هاشون اینطوری رفت بالا. الان سومین ساله که سالی هزار تومن میره بالا. این هزار تومنِ امسال برابر با 33% بود. و پارسال همین هزار تومن 33% بود و سال قبلش برابر با 50% بود. میتونید متوجه بشید چرا؟ چون دو سال پیش دو تومن بود که با هزار تومن شد سه تومن و بعد شد چهار تومن و و الان شش هزار تومن. 
من خدایی نکرده اهانتی نکردم به ایشون. عرضم اینه که سیاه نمایی نکنیم. شاکر باشیم. درسته که هزینه قابل توجهی در ماه خرج استهلاکش میشه، ولی خوب این استهلاک رو هر شغلی غیر از دلال ها دارن.
و اما اینکه نرید و راننده تاکسی نشید چون کار سختیه. خیلی سخت
۱۲ فروردين ۰۲ ، ۰۳:۴۹ امّــــ شـــهــــر‌آشـــــوبـــــــ

آقامون این ماه با یه راننده تاکسی تصادف کرده، طرف مقصر بوده ولی چنان خودشو از تک و تا ننداخته که حتی وقتی افسر گفته آقای راننده تاکسی! شما مقصرید! گفته نهههه، این در ماشینشو کوبیده تو سپر من😁😁

 

خلاصه پول عوض کردن در ماشین رو حضرت آقامون از دهن شیر کشیده بیرون😐

 

....

شاید فکر کنید که خب چه ربطی داشت! 

درواقع منظورم این بود که قوم عجیبی هستن این رانندگان زحمتکش، همون بهتر که باهاشون بحث نکردید!

 

....

نمیدونم چرا آدم میاد وبلاگ شما پرحرفیش میاد😁

پاسخ:
پس در این روزهای کم حرفیتون، وبلاگ بنده سبب خیر شده برای دوست‌داران شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی