یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟"  گونه!!!
طبقه بندی موضوعی

این مطلب اصلا «خُب که چی؟ گونه» نیست.

جمعه, ۲ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۲۴ ب.ظ

روزی سه بار گردن خم میکنم و میگم: یا مولانا یا صاحب الزمان!  انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم الی یوم القیمة/.

سلام به همه

ببخشید که بیشتر نظرات و دیدگاه‌های مطلب قبلی رو بی‌جواب گذاشتم. ترجیح دادم به جای تک‌تک جواب دادن، در یک پست جدید، چیزی بگم.

من نمیدونم در اوج بحران اغتشاشات یا به قولی: اعتراضات، کی چی نوشته و گفتگوی دوستانِ آشنای من در این مجموعه از کجا شروع و در کجا به انجام رسیده. پس یه میانه رو در نظر میگیرم و عرض میکنم.

ببینید فساد مملکت رو برداشته. و این رو نمیشه کتمان کرد. جناب رئیسی هم هرچی تلاش میکنه نمیتونه به نتیجه برسه و یا لااقل وقتی به نتیجه میرسه که قریب به اتفاقِ ملتِ ایران تو این کثافت غرق شدن و یا دست به فساد زدن و یا از فسادگرفتگی جان باختن.

فقط تاکیدم به اقتصاد و دلار ۴۰ هزارتومنی و تخم مرغ شانه ای صد هزار تومنی و گوشت دویست و خورده ای هزار تومنی نیستا. نگاهم به نگاهِ از بالای مسئولین به ملتِ رعیتِ ایرانه. اینکه طوری رفتار میکنن که انگار نه انگار که با رای همین مردم گردنشون کلفت شده در حالیکه آروقشون هم نصیبِ ملت نمیشه. 

اونی که وقتی بهش میگن «داروهای حیاتی در دسترس نیستن و با هر بار مصرف نکردنش ممکنه مریض دچار اختلالات فاحشی بشه»، میگه «دو ماه صبر کنید»؛

اونی که قرار بود سالی یک میلیون مسکن بسازه و یهو همه رو غافلگیر کرده و میگه «وام بدید خودشون برن بسازن‌».  وامی که گرفتنش برای منِِ هیچی ندار، حتی یک رویا هم نیست. 

اونی که وقتی بهش میگیم «آقا ما ده ساله هرچی پول جمع میکنیم به تناسبش قیمت خودروی ملی هم داره میره بالا»،  نیشخند میزنه و میگه «تقصیر دشمنه.»

 اونی که بعد از سالها مشکل آلودگی هوا وقتی مجبور به تعطیلیِ مدارس میشن میگه: «تو بودجه سال آینده لحاظ شده تا ناوگان شهری رو تعویض کنیم»

اینکه دیگه تقریبا هیچ کشوری حاضر نیست با ایران تجارت داشته باشه. اینکه بزرگترین شریک تجاری ایران تو اروپا، یعنی آلمان گفته «فعلا همه تماسهای اقتصادی با ایران در حالت تعلیقه». اینکه سر قضیه روسیه و اکراین دارن انگ متخاصم به ایران میزنن‌ . اینکه عربستان برامون شاخ شده. اینکه باز دوباره دارن برجام رو راه میندازن با اونایی که پشت یه تریبون، ایران و ایرانی رو وحشی خطاب میکنن و پشت تریبون دیگه مردمی مظلوم و تو سری خور. دارن مذاکره میکنن با کسی که ادعا و اعتراف کرده بود اسطوره ایرانی رو به هلاکت رسونده ولی تا کفن حاج قاسم و مُهر انتقامِ سخت رهبری خشک نشده، همه رو فراموش کردن و باز میخوان بشینن پای مذاکره. نه اینکه بگم مذاکره بَده اما وجدانا چه خیری الان ازش دیدیم؟ تو تاریخ نگاه کنید از همون موقع که آقای رفسنجانی اعلام کرد میشه با غرب پای یک میز نشست، غرور ملی رو جریحه دار کردیم و یه بهونه دادیم دست ابرقدرتِ اقتصادِ دنیا که هرطوردلش میخواد ما رو تحریم کنه. و این قصه چرا تمومی نداره رو نمیدونیم.

نگاهم و نگاهمون به همه ی اینها و خیلی بیشتر از اینهاست. اما با همه ی این وجود گوشت مسئولین بی کفایت و ناکار آمد مملکتمونو که بخورم یا بخوریم، استخونشونو دور نمیندازیم. 

ما هم مثل شما شبکه من و تو و اینترنشنال و بی بی سی رو رصد میکنیم.قاق نیستیم.

 اتفاقا یکی از ویژگی‌هاشون اینه که بر خلاف تلویزیون ایران صاف و مستقیم حرف میزنن. فکر میکنم چیزی که باعث شده این شبکه ها محبوب باشن همین صداقت ظاهریشونه. تلویزیون ایران که قربونش برم وقتی مجریش میپرسه «چرا سهام عدالت یک میلیونی که شده بود پونصد تومن، الان شده چهارصد و خوردی ای؟» در جواب میشنوه ـسیزده میلیارد یارانه دادیم و..» انقدر مسئله رو میپیچونن که نمیفهمی کجای کهکشان راه شیری گُم شدی. 

همین مغلطه هاشون باعث میشه همه ازش زده میشن . بله این مملکت ما نیمه خالی لیوان داره اما نیمه پر؟ خیر. بله بله ما هم از این فساد رنج میبریم. ما هم تو اینستاگرام و توییتر فعالیت داریم. شوت نیستیم. میبینیم هر آنچه که شما میبینید. اما همونطور که ناشران اکاذیب دوست دارن ما تاثیر بگیریم، نمیگیریم.چرا؟ چون دستشون برامون رو شده. 

ببینید من تو صفحه اینستاگرامم یه موضعی از خودم نشون دادم کلی از دوستانِ نزدیکم آنفالوم کردن‌ . تو صفحه کاری هم،چنین. اون روزی که فراخوان زدن ۱۴و۱۵و۱۶ آبان اعتصاباته. من به شکل همون اعداد تخفیف گذاشتم. چرا؟ چون خرجِ دوتا خونه رو میدم. و چقدر هم استقبال شد. به این معنی که ملت اصلا به اعتصاب اهمیت نمیدن دنبال یه لقمه نونِ ارزونن. اما این باعث نمیشه در و پیکر خونه رو باز بذارم اجنبی بیاد برام خط مشخص کنه. سگ کی باشه؟


 صبر کن دوست من! تا آخر بخون و بعد لغو دنبال کردن رو بزن. 


تو پست قبلی اگر اون کلیپ رو به نمایش گذاشتم برای این بود که بگم معتقدم گوش دادن به آدمایی مثل علی کریمی و امثالهم دقیقا سرنوشتش مثل همون بادکنکه. ما . من و تو و شما تو این مملکت عزادار شدیم. مهسا امینی فوت شد. تو غصه خوردی همونقدر که من خوردم. اما چیزی که در حاشیه رخ داد برای من اظهارات دیر موقعِ پدرِ مهسا بود و برای شما اظهارات اینترنشنال و من و تو و بی بی سی. بگذریم از این مرحومه ای که  روحش هم به ریش من خندیده و هم به ریش شما.

مخلص کلام اینکه. درد و رنجی که شما متحمل میشید کمتر و یا بیشتر از درد و رنچ من نیست. اما یه عده آدم اجنبی و دوست نداشتنی و دل نسوز دارن کاری میکنن و طوری رفتار میکنن که من و شما رو به هم بندازن که موفق هم بودن. و خوب هم موفق بودن. کاش یاد بگیریم پای غریبه رو به خونمون باز نکنیم حتی اگر در حال گیس و گیس کشی باشیم. و دعا کنیم تک تک مسئولین فاسدی که ریشه دارن و فسادشون هم مُسریه رو خدای بزرگ از صفحه روزگار پاک کنه...



نظرات هم مثل همیشه بدون تایید دیده میشه. و از این بابت اصلا نگران و ناراحت نیستم. دوست عزیزی که با این مسئله مشکل داری یا نظر نده. یا ناشناس نظر بذار و یا خصوصی. :)


نظرات  (۲۲)

۰۳ دی ۰۱ ، ۰۹:۳۳ یک مسلمان ...

درود بر شرفت

پاسخ:
خوبه این دفعه اولیش فحش نبود :)

۰۳ دی ۰۱ ، ۰۹:۵۰ این جانب

با سلام و ارادت

راستش ضمن اینکه با نتیجه فرمایشت موافقم ولی با مقدمه ش اصلا موافق نیستم

 

اوضاع اون جور که شما گفتی لجن نیست, کجا فساد همه مملکت رو برداشته برادر من!

 

برادر من! و خیلی ها که اینطور دارید فکر میکنین و همچین مقدمه و پیش فرضی تو ذهنتونه, هر روز داره تو این مملکت با ایییییییییین همه محدودیت کار انجام میشه قطعا وسط کلی کار انجام شدن هدر رفتن و فساد و خرابی هم هست ولی اینکه همه چیز رو فاسد شده ببینیم اصلا درست نیست...

 

بعضی مسایل مثل آلودگی هوا و حتی قیمت دلار مسائل اجتناب ناپذیریه که کاملا دلایل روشنی دارن و در مورد ساخت مسکن مهر و نهضت ملی مسکن هم این همه کار مقدماتی داره انجام میشه که قاعدتا چند وقت طول میکشه تا نتیجه بده ...

 

فقط یه قسم دلار رو توضیح میدم شما وقتی تورم 40 درصدی داری, اونم عمدتا به دلیل هزینه های جاری یعنی حقوق معلم و پزشک و دارو و درمانه و کشور هزینه هاش بیشتر از درآمدشه و درآمد هم متاسفانه به جای مالیات گرفتن باشه میشه فروش نفت و تبدیل دلار به ریال خب طبیعتا تورم  ایجاد میشه چون هزینه های ریالی خیلی زیادن و همین تورم باعث افزایش طبیعیه قیمت دلاره ...

راستش برای خیلی چیزهای دیگه هم توضیح هست, اینکه ما متوجه و اقناع نمیشیم یه مساله است ولی اینکه همه چیز رو به فشاد و تباهی سیستم و ساختار ربط بدیم اصلا مساله درستی نیست.

 

با تجدید ارادت و احترام

سلام

آقا شما فقط بنویسین... همین :)

 

اما حواشی پر رنگ‌تر از متن:

۱. عکس العمل جناب « این جانب» چقدر خلاف انتظارم بود و‌جالب :)

۲.چرا مسئولین رسیدگی نمی‌کنند؟ چرا پیام‌خصوصی اینجا بسته است، من حوصله‌ام نمی‌گیره برم تماس با من رو‌پیدا کنم :/

۰۳ دی ۰۱ ، ۱۱:۴۷ این جانب

اگه جسارت نشه یه نکته در ادامه عرض کنم در خصوص همین دلار ...

 

وقتی ما نفت میفروشیم, بابتش مجبوریم ریال چاپ کنیم, ریال که زیاد میشه خودبه خود از ارزش میافته, از طرفی ما بنزین تقریبا مجانی تو مملکت داریم میخریم, لیتری بین 4 تا 7 سنت در حالی که همین بنزین اون ور لیتری تا 2 دلار (یعنی 40 برابر گرونتر) داره فروش میره, آب و برق و گاز تقیربا مجانی داریم ... 

حتی پولی که از مردم میگین هزینه انتقال بنزین و گاز و برق هم در نمیاد چه برسه به هزینه تولید چه برسه مالیات بر سوخت که اصلا خوابش هم نمیشه دید ...


این در حالیه که تو بیست سال گذشته حداقل حقوق کارگری به دلار سه برابر شده, یعنی 50 دلار شده 140 دلار یعنی تقریبا قدرت خرید سه برابر شده

 

از طرفی هزاران پزشک و پرستار و کادر درمان و دارو درمان تقریبا رایگان, شما بری بیمارستان دولتی واقعا پولی ازت نمیگیرن(اینو با هزینه های بیمارستان خصوصی مقایسه کنین, بیمارستان های خارج که چندین برابر خصوصی داخلی هستن و بذاریم کنار) همه اینا یارانه دولتی میگیرن و مردم بدون دادن مبلغی کلی خدمات میگیرن ...

رقم سالانه بودجه بهداشت و آموزش و پرورش تو این مملکت و کارمندان دولت و یارانه های مستقیم سرسام آور بالاست و پول حقوق این افراد کمر هر دولتی رو که کمترین درآمد مالیاتی نداره رو یا میشکنه یا مجبورش میکنه پول چاپ کنه و این پول چاپ کردن یعنی تورم, تورم یعنی 30بشه چهل و ... چون ارزش پول کشور میاد پائین.

 

(اینم بگم اقتصاد های بزرگی مثل برزیل آرژانتین, آلمان غربی و همین ترکیه بارها چندین صفر از پول ملی شون حذف کردن, پس فکر نکین ما بی ارزش ترین پول جهانیم اگه چهار تا صفر و حذف کنیم میرسیم به پولای با ارزش, پس این گزاره با ارزش بی ارزش پول ملی گزاره بی معنا و فاقد موضوعیته, خیلی هر جایی ازش حرف نزنیم)

 

مساله مسکن مهر, همین الان چندین میلیون خانوار مسکن مهر رو با قیمت های 7 تا 20 میلیون خریدن اونم قسطی, و الان صاحب خونه ن, آیا نباید اون چندین میلیون خانواده ای که با کمترین سرمایه و تقریبا قسطی مسکن دار شدن رو ندید بگیریم؟؟

 

آیا میشه وضعیت راه ها و امکانات ارتباطی رو ندید گرفت, همین الان شما بندرعباس خرید میکنی, حساب بانکیت که آذربایجان غربی افتتاح کردی برات آنی پیامک واریز و برداشت میاد, اینا رو هوا و بدون زیرساخت آیا قابل تحقق بوده؟؟؟ 

 

و هزاران مثال دیگه دارم از اینکه خیلی کار داره میشه, ولی کسی نمیبینه یا نمیخواد ببینه!

 

اگر فسادی هم شده, شما خاطرتون میاد اختلاس 3000 میلیادری, رئیسش رو اعدام کردن, همه شرکت هاش رو مصادره کردن جریمه های دولتی هم ازش گرفتن, دیگه باید چی کار میکردن؟!؟

 

من نمیگم اشکالی نیست, ولی باید اشکال رو تو ظرف و موقعیت ش هم دید و غیر از اشکال محاسنش رو هم دید و الا مبتلا میشیم به خود تحقیری و خود باختگی و این یعنی همون چیزی که دشمن و اجنبی میخواد باشیم!

 

بازم ببخشید زیاد حرف زدم.


@ سرکار خانم نادم, چرا خلاف انتظار؟ منتظر چی بودین برام جالب شد! 

سلام و رحمت الله 

درود به شرف شما 

اینستای کاریتون رو هم اگر صلاح دونستید معرفی کنید فالو کنیم

پاسخ:
علیک سلام. سپاس

سلام مجدد

جناب « این جانب» ، قصد جسارت نداشتم :)

انقدر این ایام همه مخالف‌خون شدند، توقع این‌طور دفاع از مملکتمون رو‌ از کمتر کسی دارم، از این جهت عرض کردم خلاف انتظارم بود... :)

 

۰۳ دی ۰۱ ، ۱۳:۰۵ این جانب

از قضا منم خیلی موافق خون نبودم, ولی از وقتی دیدم داره بی رحمانه و وحشیانه ایییییییییییییییییییییییییییین همه نعمت و کار و پیشرفت لگدمال میکنن با خودم عهد بستم نذارم کسی بی رحمانه بتازونه و خوبی ها و رشد هامون رو نبینه ...

 

این مملکت و این همه دست آورد الکی و کشکی و مفت به دست نیومده که یه عده دونسته و ندونسته بیان و لگد مالش کنن 

این همه آدم کشته شده, این همه آدم جوونی و عمر و زندگیش رو ریخته به پای این مملکت و این نظام و این کشور ... حالا دو جا هم اشکال هست, خب باشه, مگه کدوم ساختار و سیستمی 100 درصد بازدهی داره یا داشته یا خواهد داشت که توقع بی عیب و نقص بودن از حاکمیت رو خیلی ها جار میزنن ...

 

اتفاقا خیلی هم خوب شد گفتین و چقدر بده که بدیهی ترین و واجب ترین کار یعنی دفاع از مظلومیت این کشور تعجب برانگیز باید بشه !

پاسخ:
دوست عزیز قصد نداشتم انقدر زود وارد کامنتها بشم اما بذار یه چیزی رو عرض کنم. اول اینکه ما اگه همینطوری به عقایدِ مخالفِ نظرِ خودمون بگیم وحشیانه، چیزی بدتر از این هم نصیبمون میشه.
شما میگی «حالا دو جا هم اشکال هست» ، من میگم دو جا هم نه. یه جا. اون هم اشکال نیست. یک ده هزارمِ اون مورد اشکاله؛ اما همون میزان اشکالی که شاید شما اشکال ندونیش، باعث شده که جوونای ما اینطوری رنجیده خاطر بشن. فقط راجع به یه دختر خانمی میگم که -داره میبینه بابای هفتاد ساله بازنشسته ش برای اینکه خرج دانشگاهش رو بده، چطوری صبح تا شب داره کارگری میکنه،- نمیتونه بپذیره که آمار و اینفوگرافیِ دولت و دولمتردان، چه چیزی رو میخوان ثابت کنن. شما بیا هزار برابر اینچیزهایی که فرمودی آمار مثبت بده. اما چیزی که عیان هست اونیه که ملت دارن از گرسنگی به خودشون میپیچن. من مهدی فعله گری هستم. 43 ساله. عکاس و کاسب. بچه ی کفِ میدون. بزرگ شده ی کوچه خیابون. شما چی؟ وزیری؟ وکیلی؟ کجای این مملکت ایستادی که به مخالف نظر خودت، چه اینور خط باشه چه انور خط میگی وحشی؟ دوست خوبم! من و شما با هم جنگ نداریم و اگر هم داشته باشیم غمی نیست. با دوتا چک و چک کاری سر و تهش رو هم میاریم. اما این چیزی رو درست نمیکنه. مملکت غرق فساده. درسته که اجازه نمیدیم پای اجنبی به مملکت باز بشه. اما چیزی از میزان فسادی که من میبینم و شما چشمت رو روش بستی، کم نمیکنه.
۰۳ دی ۰۱ ، ۱۳:۰۹ محمد قاسم پور

تکبیر

پاسخ:
فدای شما بشم
۰۳ دی ۰۱ ، ۱۳:۳۹ این جانب

اولا وحشی در پاسخ به خانم نادم بود, نه در خصوص یادداشت شما؛ تخریب وحشیانه اتفاقا همون چیزیه که شما هم به درستی تو مطلبتون اشاره کردین و منم که تإئیدش کردم پس سو تفاهم رو اینطوری رفع میکنم و عذرخواهی میکنم اگر پیش اومد و منظورم رو توضیح دادم.

واقعا تخریب وحشیانه داشته هامون رو نمیبینین؟!@؟

 

 

ثانیا شما میفرمائید ملت دارن از گرسنگی به خودشون میپیچن, خب من کسی رو که به خودش بابت گرسنگی بپیچه ندیدم و نه شنیدم, ممکنه صدی یک نفر حالا به هر دلیلی مشکل گرسنگی داشته باشه ولی عموم ملت انقدر دارن که گوشی چند ده میلیونی واسه بچه هاشون بخرن, به خدا منم ناف جردن زندگی نمیکنم, همین زیر پای شما و سایه شما آدم ها رو رصد میکنم, کلی فقیر و غنی اطرافم هستن ولی همه اون فقرا و اغنیا رو که میبینم, قبل و حال شون رو مقایسه میکنم میبینم خیلی رشد کردن و بالا رفتن از نظر اقتصادی ولی نمیخوان ببینن !

 

(همین چند روز پیش یکی از اقوام دم از مشکلات اقتصادی میزد, من یه لیست از دارایی های مشهود و ناشهودش بهش دادم رفت تو فاز فرافکنی!) 

بله مثال اون دخترخانم شاید وجود داشته باشه که (هر چند میتونست خوب درس بخونه دانشگاه دولتی قبول شه) وجود داره و من نفی ش نمیکنم ولی الا ماشالله اوضاع بهتری برای باقی افراد هست که اصلا قابل قیاس نیست, ملت ببخشیدا خرج  اتینا شون رو کم نمیکنن میگن نداریم! 

 

یک کلام ختم کلام, ممکنه اشکال و فشار اقتصادی ای باشه ولی ملت از گرسنگی به خودشون نمیپیچن, مملکت هم در حال رشد و کاره و همه جاش رو فساد نگرفته, خلاص!

میلیون ها مثال و مصداق ازش دارم, حالا اگر نمیخواین ببینین و قبول کنین هم که دیگه بحثی نیست!

 

با تجدید احترام و ارادت مضاعف!

 

۰۳ دی ۰۱ ، ۱۵:۴۸ بیست و دو

میرزا مگه هرکی مخالفه حرفش اینه پای اجنبی پاز بشه به کشور؟ چه ربطی داره اخه؟

من استخون مسئولین بی کفایت رو هم در پیشگاه خدا دور میریزم علاقه ای هم ندارم کسی از خارج بیاد امور کشور مارو در دست بگیره و مذاکره و غیره و ذلک رو هم همشو بازی های مسخره ی سیاسی میدونم که سالهاست دارن فقط باهاش سر ملت رو گرم میکنن و از خدای بزرگ خدایی که تمام ظالمین تاریخ رو مثل فرعون و نمرودیان رو از بین برد میخوام ریشه ی تمام ظالمین رو خشک کنه و مسبب اصلی و مسببین این وضعیت اسفناک مردم که ۴۰ ساله خون مردم رو به اسم دین و اسلام کردن توو شیشه رو خودش نابود کنه که دیگه مردم از پس اینا برنمیان.

هرکی معترضه کافر نیست و موافق آمریکا و شاه و پهلوی هم نیست. فقط طرف ظلم و باطل نیست. همین. 

من کاری به جریانات اخیر و اتفافات شکل گرفته ندارم و فارغ از تمام این چندماه اخیر من واقعا یقین پیدا کردم که مسئولین ما علاقه ای ندارن برای پیشرفت و ابادانی کشور و بهتر شدن وضع مردم کاری کنن و صد سال دیگم بگذره باز همینه داستان و کسی کاری نمیکنه و یک نفر دلسوز مردم پیدا نمیشه. 

لطفا کسی به جز خودتون نیاد درجواب من کامنت بده.چون اصلا حوصله ی بحث باهاشون ندارم ... و اگر وبلاگ شمارو میخونم و براتون نظر میذارم فرق داره چون نیت و افکار واقعی شمارو واقفم.

پاسخ:
سلام. قصد ندارم با کلمات بازی کنم اما فرق هست میانِ مخالف، معترض و مغتشش./
شما معترضی. همونطور که همه ی ما معترضیم. و دقیقا هم میدونی که نیت واقعیِ من چیه همونطور که من میدونم دغدغه ی شما چیه. از کجا میدونم؟ از مطالبی که از شما میخونم. مطالب همه رو میخونم. درسته که مدتها طول میکشه تا مطلبی بنویسم اما نَمُردم که. هستم. میخونم. تک تک اونایی که دوستشون دارم رو میشناسم.
منم دعا میکنم. اصلا همه  دعا میکنیم خداوند تبارک و تعالی ریشه ی ظلم رو بسوزونه. اما مسئله ی من مربوط میشه به پست قبلی و اغتشاشات اخیری که توسط لیدرهای اونطرفی داره اداره میشه. شاید شما ندونید اما همین علی کریمی که امروز شده لیدر و یه ماه پیش که با حماقتِ تمامِ نادانانِ فریب خورده، بعنوان رهبر آینده ی ایران داشت تو توئیتر جولان میداد، وقتی اولین توئیت خودش رو زد، من و امثال شما حی و حاضر بودیم. مسئله ی من مزخرفات گلشیفته فراهانیه که نشسته لب و حوض به تو حوضی ها میگه لنگش کن. مسئله ی من پوریا زراعتیه . مسئله ی من کل اینترنشنال و من و توئه. مسئله ی من آمریکا و عربستان نیست، خودِ خودِ اسرائیل و یهوده که داره کل دنیا رو اداره میکنه و خودش رو پشت آمریکا پنهان کرده. من نمیگم همسایه من که فریاد میکشه زن زندگی آزادی، مخالفه، من میگم ایشون معترضیه که دامن زده به اغتشاشاتِ اونوری ها . در حالیکه خبر ندارن همین روزها این بادکنک میترکه و رو سیاهی میمونه به خودشون.
و الا من و شما که معترض واقعیِ وضعِ فعلیِ جامعه هستیم که ربطی به اغتشاشات نداریم. اتفاقا مخالفِ سرسخت اغتشاشات هم هستیم چون باعث شده که دیگه نتونیم مثل آدم اعتراض کنیم. چون ممکنه انگ ضد انقلابی و ضد هرچی بهمون بخوره.
ببینید. ما تو این مملکت هستیم و باید مطیع قانون باشیم. اتفاقا خیلی هامون هم دوست داریم خیلی از قوانین که بنا بر رفتارها و اتفاقات و فضای 43 سال پیش نوشته شده،تغییر کنه. اگر عوض شد، باز مطیع قانون خواهیم ماند. این یعنی ما مملکتمون رو دوست داریم.
برای همین دوست نداریم غیر از خودمون برامون تصمیم بگیره. همینطور که شما دوست نداری مکالمه ی بین من و شما رو شخصِ دیگه ای پاسخ بده و دخالت کنه. درسته؟
همه ی ما نگرانیم. و شما بیشتر و همه ی مادر پدرهایی که مثل شما پسر گل و یا دختر گل دارن بیشتر تر. چون واقعا هیچ آینده ی روشنی رو نمیتونید برای فرزندان عزیزتون متصور باشید. و این برای همه نگران کننده ست. بله. من هم مثل شما معترضم. و مخالفِ این شیوه ی مدیریت. اما مخالف جمهوری اسلامی ایران نیستم. شاید مخالف دولت باشم اما مخالف جمهوری اسلامی نیستم. و تا نفس دارم در مقابل مخالفانش میایستم. 

سلام

با صحبت جناب این جانب موافقم. اگر واقعا این طور که میگید که البته شما کم هم گفتید و بقیه بیشتر از این ها رو هم میگن، می بود مطمئن باشید این مملکت که نه هیچ نظامی سر پا نمی موند. باید انصاف داشت و خوبی ها رو هم دید و گفت. خوبی هایی که خیلی بیشتر از معایب هست.

مشکل از مسئولین هم هست. مسئولینی که البته خودمون انتخاب کردیم که نمیان بین مردم و اونطور که باید پاسخگوی مسائل نیستن.

یک مسئله ی دیگه هم دروغ های رسانه ای هست که سایر کشورها رو برای ما بزک می کنند و برای کشور خودمون سیاه نمایی می کنند. و ما هم اغلب حوصله نداریم بریم و پیگیر مسئله بشیم که واقعا این که اینا میگن درسته یا نه.

واقعیت اینه که هر جا نظام سرمایه داری باشه فساد و تباهی هم هست.  چه امریکا، چه سوییس و سوئد و کشورهای اسکاندیناوی و چه سایر کشورهای به اصطلاح جهان اول چه در شرق و چه در غرب. منتها اونها رسانه ها رو در دست دارند و مردم رو فریب میدن یا سایر کشورها رو بدبخت نشون میدن ولی ما قدرت رسانه ای نداریم.

نظام لیبرال سرمایه داری رو هم میگیم چون غالب هست وگرنه هر نظام غیر توحیدی ای همین هست.

این سایت یکی از کارهای خوب رسانه ای بود که تا چند سال پیش انجام شده بود در این زمینه که نمی دونم بنا هست کارشون ادامه پیدا کنه یا نه ولی حتما سر بزنید و بخونید. اگر حوصله هم دارید خودتون برید تو سایت های خبری و تحلیلی غربی که در مورد مسائل داخلی شون می نویسند و بخونید.

وقتی آدم ببینه سایر کشورها هم خبری نیست و بلکه در خیلی از مسائل وضع شون از ما هم بدتره سطح توقعاتش منطقی تر میشه.

البته عرض کردم این مسائل دو وجه داره یک وجه اول سیاه نمایی داخلی رسانه هاست و وجه دوم بهشت نمایی سایر کشورهاست.

 

حرف زیاده... حرف شما هم درسته هیچ کاری غیر عقلانی تر از این نیست که بشیم دنباله روی دشمنان این نظام و ملت و رسانه هاشون که بخوایم نظام رو اصلاح کنیم!

پاسخ:
علیک سلام. دوست من! واقعا نظرم به این نیست که در کشورهای دیگه اوضاع چگونه ست. به همون دلیل که دوست ندارم کسی به اوضاع مملکت ما سرک بکشه، دوست هم ندارم به اوضاع جای دیگه سرک بکشیم. البته این هم اجتناب ناپذیره و باید گفت: مگه میشه؟ مگه داریم؟
من و شما و همه دوستان داریم از منظر یک منتقد به وضعیت نگاه میکنیم. وگرنه-بله- کور بشه هرآنکس که نتواند دید. درسته گل و بلبل نیستیم ولی سگمون شرف داره به خیلی از کشورهای مدعیِ تمدن و نظم نوین جهانی. منِ منتقد اگر دسترسی داشته باشم و بخوام در جای درست انتقاد کنم که سرم میره توگونی. اینو که قبول دارید. وقتی هم دستم کوتاهه اینجا عرض میکنم. نقد به همه چی وارده الا حکمت خدا. به قول شما منم کم گفتم و خیلی ها بیشتر از من تو آستینشون مورد دارن برای مطرح کردن. شما عزیزی مثل بقیه دوستانی که لطف میکنن و حضور دارن اما حرفم همینه . فساد تو مملکت اسلامیِ ما به اندازه ای زیاد شده که واژه ی اسلامی بودن دولت و حکومت رو داره میبره زیر سوال. باور بفرمایید همه ی دستاوردهای این دولت و دولت های قبل رو میبینیم. اما باید ایراد هم ببینیم و سرسختانه بیان کنیم تا عزیزانی که تو این چند ماه معترضند و در جبهه مقابل قرار گرفتن فکر نکنن مدهوشِ کمالات جمهوری اسلامی هستیم و مثل عشاق چشممون رو روی عیوب بستیم. قبول بفرمایید خطرش بیشتر از انتقاد کردنه....

آقای میرزا مهدی، من مدام می‌بینم که می‌گن فرق هست بین اغتشاش و اعتراض و ...

ما هم معترضیم ولی اغتشاش نمی‌کنیم و ....

می‌شه لطفا به من بگید که شما چجوری معترض هستین؟

اینکه توی تاکسی بشینیم و از مشکلات اقتصادی بگیم ؟؟

یا اینکه نهایت هشتگی بزنیم و ...

این اسمش اعتراضه؟؟

نه میرزا مهدی این اسمش اعتراض نیست 

این اسمش سکوت 

اسمش ادامه دادن ظلم

همه‌ی این قشر مذهبی و یا هرکسی که مخالف اغتشاش ‌چکار کرده که جلوی ظلم گرفته بشه؟؟

ماهایی که سکوت کردیم باعث این انفجار شدیم. نه اون جونی که همه چیز بهش فشار آورده، شنیده نشده و رفته تو خیابون 

مگه یه نفر دو نفر سه نفر بودن که سریع حکم می‌کنیم اینا برای مشکلات اقتصادی نرفتن ؟

 

دوم در جواب آقای این جانب

تا وقتی کسی عیب های خودش رو نبینه پیشرفت نمیکنه

آقا اوکی هیچ کسی نگفته این کشور ظلم مطلق هست. کارهای بزرگی کردیم با توجه به این تحریم‌ها

ولی ولی ولی فساد یعنی مجلسی که حاضر نیست شفاف بشه 

این اگه فساد مطلق نیست پس چی هست؟

فساد یعنی اینکه خود آقای خامنه ای میگه که این پیشرفت‌های اقتصادی تازه قدم اول بوده و سال‌های سال دارن از مشکلات اقتصادی می‌گن

فک کن رهبر یه مملکت میاد میگه ما چقدر مشکلات اقتصادی داریم بعد آقایون میان میگن عموم مردم مشکل‌اقتصادی ندارن

فساد یعنی منی که توی هر اداره‌ای میرم مشکلات رانت خواری و پارتی بازی رو می‌بینم و کاری از دستم برنمیاد

گرون فروشی مغازه رو می‌بینم و گزارش میدم و هیچ تغییری صورت نمیگیره

فساد یعنی زمان دانشجویی بنده که هزینه‌های زندگی توی شهر دیگه اینقدر زیاد بود که من و بقیه دوستام دنبال کار دانشجویی بودیم

فساد یعنی رئیس جمهور پشت سر هم میاد و فسادهاشون علنا توی تلویزیون ملی گفته می‌شه و بعد میرن میون انبوه پولهایی که درآوردن به ریش مردم می‌خندن

 

فساد یعنی افرادی که عضو خیریه خانوادگیمون میشه؛ روز به روز بیشتر می‌شن. کسایی که شاید از گشنگی نمی‌میرن ولی تنها چیزایی هم که دارن همون یه لقمه نون هست

 

فساد یعنی جونی که رویای خونه خریدن رو باید خاک کنه

 

هنوز بگم یا کمه؟

 

پاسخ:
سلام سوال خوبی پرسیدید. منِ معترض اگر بخوام اعتراض خودم رو اظهار و نمایان کنم و از سکوتی که شما فرمودید بیرون بیام، اسمش میشه تظاهرات. باز هم عرض میکنم بازی با کلمات نمیخوایم بکنیم نفسِ قضیه هم همینه.
فقط فرقش اینه تظاهراتی که تو این مملکت مجوز قانونی داره، اونیه که بر علیه دشمن و موافق نظام باشه. در غیر این صورت مجوزی براش صادر نمیشه. هیچکس هم نمیتونه اینی که عرض کردم رو کتمان کنه چون واقعیت محضه.
و شما دوست عزیزی که مثل من معترضی و بدون مجوز میری جلو و فریاد میکشی، تنها یک فرق داریم. و اون اینه که من سکوت میکنم و شما سکوتت رو میشکنی. اونوقت شما در ادامه اعتراضتون مورد عتاب قرار میگیری. شما فرار نمیکنی و پا فشاری میکنی، بیشتر از قبل با شما مقابله میشه، تنش ایجاد میشه و این تنش دقیقا همون چیزیه که تروریست و اغتشاشگر منتظر و مترصده اونه که بیاد وسط میدون. اونوقت شما میری عقب. اونها میمونن. شما مثل من سکوت میکنی، اونها هنوز دارن ترور، خرابکاری و اغتشاش میکنن. به همین سادگی. به همین سادگی و به همین سادگی. زمان که میگذره میبینی شما هم رسیدید به نقطه ای که من و امثال من سالها پیش طی کردیم و به جرگه سکوت کنندگان میپیوندی. چون میبینی با تنشی که در درون برای ما ایجاد  میشه، هیچ چیزی عایدمون نمیشه جز ورود اغتشاشگر و تروریست و دشمن. واقعا هم به همین سادگی/.

نگاه به بیرون از این جهت مهمه که توهم وجود نظام های بهتر از سر بعضی از مردم بیرون بره. بله ممکنه در بعضی مسائل قوانین و سیاست هامون ضعیف تر باشه ولی می دونیم اصل نظام مشکلی نداره. می دونیم که نظامی بهتر از این نظام وجود نداره. وقتی این رو قبول کردیم بعد خود به خود اعتراض خشونت آمیز برای سرنگونی نظام تبدیل به تلاش برای اصلاح آدم های داخل این نظام میشه. می فهمیم که چاره ای جز اصلاح مسئولین نیست. و برای اصلاح مسئولین هم دست مردم بسته نیست.

بعد برای هر مسئله و عقیده ای که در جامعه می بینیم حساس میشیم چون می دونیم همین مسائل و عقاید و خبرها و کارهای رسانه ای و صحبت ها هست که باعث تصمیم گیری خودمون و اطرافیان مون برای رای دادن به فلان شخص یا رای ندادن به فلان شخص میشه.

وقتی بنا بر اصلاح باشه از هر وسیله ای که هست در راه اصلاح استفاده می کنیم. بله اجتماع اعتراضی هم یک راه هست ولی تنها راه نیست. باید امکانش فراهم بشه ولی الان که نیست هم به بنبست نرسیدیم. راه انتقاد کردن زیاده. استفاده از رسانه ها، پویش های مردمی، واسطه کردن بزرگان و ریش سفیدان، اگر شد دعوت از خود مسئولین و نمایندگان (این تجربه شده و نمایندگان مجلس رو آوردیم داخل مسجد برای صحبت و پرسش و پاسخ مردمی) و ... .

بالاتر از همه این ها آگاهی بخشی هست. اولا خودمون آگاه بشیم و ثانیا دیگران رو آگاه کنیم. اگر مسئله ای با آگاهی بخشی مردم تبدیل به یک مطالبه ی عمومی بشه محال هست که حتی فاسد ترین مسئولین بتونه بی توجه از کنارش عبور کنه. و میدونه که اگر پاسخ درستی به مطالبه نده جایگاه خودش رو از دست میده همونطور که خیلی ها از دست دادند.

ولی اگر آگاه نبودیم و آگاهی ندادیم و مثل خیلی مسائلی که بوده و هست، خنثی از کنار مسائل کشور عبور کردیم اونوقت بله این پروسه ی اصلاح ممکنه هیچ وقت به نتیجه نرسه.

 

صحبت زیاده ببخشید بنده پرحرفی کردم

پاسخ:
نه خوب بود. کار خوبی کردید. در این مورد با شما هم عقیده ام. 
اما یه چیزی رو عرض کنم. کسی که نخواد کار کنه، بُکُشیش هم کار نمیکنه.
ما هر هفته قبل از نماز ظهر جمعه تو مصلا نشست مردمی مسئولین رو با مردم داریم. هر هفته همون مردمِ هفته ی پیش با همون مشکلاتِ هفته ی پیش، پشت همون میز قبلی حضور پیدا میکنن.
خنده داره. اما خنده م نمیگیره.
امام خمینی تو یکی از سخنرانیهاش فرموده بودند: اگر دولت نمیخواد به فکر مردم باشه، بگم مردم برن سراغشون.(یه همچین مفهومی داشت فرمایششون) 
باور کنید باور کنید باور کنید مردم گرسنه هستن. و این خیلی مهمه. چرا باور نمیکنید. چرا فکر میکنید اونی که گوشی فلان قیمت برای بچه ش میخره، در واقع داره صورتش رو با سیلی سرخ نگه میداره.
گفتن نداره مغازه من غیر از اینکه یه آتلیه ست، به لطف خدا شده مقصد نهایی اونایی که میخوان کار خیر بکنن و مقصد نهایی اونایی که دیگه عزتشون براشون مهم نیست میخوان دست نیاز پیش بنده خدا دراز کنن.
سه چهار روز پیش یه خانم محجبه شبیه همین خانم مجلسی های خشکِ مقدس اومد و از بیچارگی و از کار افتادگیِ همسر و حقوق کم بهزیستی و گرونی دارو و غیره و غیره گفت. گفتم ساعت دو سَرم خلوته نسخه اگر داری بیار. اجاره نامه خونه ت هم بیار. ساعت دو وقتی اومد نشناختمش. یکی دیگه بود. ببخشید که این رو میگم. برداشت غلط کرده بود از اینکه گفته بودم ساعت دو سرم خلوته. 
نمیدونم چرا خیلی از دوستان نمیخوان بدونن این فقر لعنتی چه ها میکنه با مردم. با پدرهای شرمنده، با مادرهایی که بچه هاشون معنی ملاحظه و قناعت رو درک نمیکنن.
باشه اصلا ایران گل و بلبل. اما یه روزی ، یه جایی، اونی که میتونسته کاری بکنه و نکرده، باید پاسخو باشه، اون هم در مقابل خداوند تبارک و تعالی.

۰۴ دی ۰۱ ، ۱۴:۱۷ این جانب

برادر من!

 

یعنی اونی که قیافه ش رو ساعت 2 واسه شما عوض کرده بود فقط به خاطر فقر بوده؟؟

بعد اون وقت این همه آدمی تو تو سطح شهر قیافه برای دیگران عوض میکنن و هر روز یه رنگ و لعابی و جدیدا هم که روسری از سر افکندن هم معضل فقر دارن؟؟؟ نسبت اولی به دومی چقدره؟؟؟ (با نظر شما همه اونهایی که قیافه عوض کردن به خاطر اینه که گشنه ن چون همه مردم گشنن! لااقل این برداشت منه)

 

اونی که ده میلیون پول گوشی میده واسه سرخ نگهداشتن گونه ش خب دیگه اسمش فقیر اقتصادی نیست, فقیر فرهنگیه؛ که ربطی به اقتصاد دیگه نداره(من بیست ساله گوشی دارم تازه چند ماه پیش دلم اومد اونم کارت خرید بود مجبور بودم خرید کنم برای خودم گوشی سه میلیون تومنی خریدم, تا قبلش گوشی دکمه ای داشتم و دارم)

 

اونی که بچه ش ملاحظه نمیکنه و قناعت رو درک نمیکنه و بلکم خودشم همینطوره دیگه مشکل جامعه نیست که نمیتونه خرجای زیادیش رو تامین کنه

 

تمام مثال های شما بویی از فقیر بودن و گشنه بودن مردم این کشور نداره...

صدی یک هم این طوری که شما داری مطرح میکنی نیستن, و اگرم باشن خب عمدتا خودشون مقصرن چون میخوان با گوشی چند ده میلیونی صورت سرخ نگه دارن و یا خرج اتینای بچه شون رو تامین کنن !

 

به چی معترضید>؟؟ به تامین گوشی ده میلیونی برای سرخ نگهداشتن صورت؟؟

یا اینکه اینایی که میگن معترضیم دردشون سرخ نگهداشتن صورت هاست واقعا؟؟؟

 تازه چند درصد مردم, چند نفر از اطرافیان من و شما در مقایسه با کل اطرافیان من و شما تو این وضعیتی هستن که ترسیم کردین؟؟

 

شما خودت میگی سکوت میکنی که فضا برای اغتشاش ایجاد نشه در حالی که این متن و خیلی از متن ها اصلا سکوت نیست و تازه داری آب میریزی تو آسیاب سیاه نماهای ویرانگر وحشی!

قضیه وشایعت و بایعت و ... پیش میاد که خیلی ها با سکوتشون و این نوع سکوتشون بیشتر دارن ضربه میزنن نسبت به اونهایی که خیلی شمشیر از رو بستن

 

ببخشید جسارت کردم

هر چند با خودم عهد کرده بودم دیگه پیام ندم ولی ببخشید نتونستم پیام ندم 

 

پاسخ:
شما درست میگی. باشه./
۰۴ دی ۰۱ ، ۱۷:۲۷ بهارنارنج :)

احسنت برای یه بخشش

اما

اجنبی؟ یعنی هنوز با این همه فکر میکنید اجنبی داره مارو به جون هم میندازه؟؟؟؟

اصلا هم نیازی به اجنبی نیست  همینجا جوری میچینن که همه رو به جون هم بندازن.. و انداختن

پاسخ:
درود بر شما. نه واقعا منظورم رو کلی نوشتم. و بد جلوه داد. ولی خیلی از عزیزان رو میشناسم که چهارچشمی نشستن پای شبکه های اونوری و طبق گفته های اونها رفتار میکنن و تصمیم میگرین.
۰۴ دی ۰۱ ، ۱۷:۳۴ بهارنارنج :)

تهران رتبه اول الوده ترین شهر دنیا رو داره...

دریاچه و روده هایی که کشتی توشون حرکت میکردن خشک کردن!

این اقای این جانب که میگن ندیدن معلومه جایی زندگی میکنن که مردمش یه روتین ثابت دارن..

حق دارن وقتی ندیدن این حرفارو بزنن..

 

 

۰۴ دی ۰۱ ، ۱۹:۱۴ مریم بانو

سلام میرزا 

منم به نوع سکوت شما دچار شدم 

حرف از نداری و اجاره و قسط میزنی انگ خط گرفته و ...بهت میزنن 

من هربار کسی برای نشنیدن و ندیدن درد اقتصادی و معیشتی مردم آسمون ریسمون بهم میبافه و با تعصب میگه نههههه من که ندیدم نهه وجود نداره اینا میگم خداروشکر انگاری وضع ایشون خوبه الحمدالله 

جدی میگم بالاخره هم وطن به حساب میایم راضی به رنج کشیدن هم نیستیم ولو طرف کلا رنج مارو انکار کنه

خوشحالم کامنت ها و جواب هاتون خوندم خیلی بیشتر از پستتون بهم کمک کرد متوجه حرف ها و موضعتون بشم

 

پاسخ:
علیک سلام مریم بانو! درود!
یه استادی داشتم (خدارحمتش کنه). همین/.
شما وقتی با مادر گرامی بر سر یه مسئله ای دچار اختلاف میشی، وقتی اعتراض میکنی و مثلا بابای شما یا دایی یا هر فرد دیگه ای، به جای اینکه بیاد به اعتراض شما گوش بده و اگر کاری هم از دستش بر نمیاد، سکوت کنه و شنونده ی خوبی باشه ، بیاد توضیح واضحات بده و از محاسن مادرتون بگه و نُه ماهی که شما در شکم پروراند و شبهایی که بر بالین شما بیداری کشید و چه و چه و چه، چیزهایی که با قلب و جونت درکِشون کردی و ازشون خبر داری و هیچ ربطی به مسئله ای که با ایشون در اختلاف هستی نداره رو میشنوی، بیشتر دگرگون میشی.
 یا افسرده میشی از اینکه کسی نمیفهمه شما رو 
و یا آتشی تر میشی و لج میکنی و فکر میکنی جناح مقابلت قَدَر تر شده و باید بر مسئله ای که درِش اختلاف داری، پا فشاریِ بیشتری بکنی. افسردگی شما هم در حالت اول عواقب خوبی نداره و در طولانی مدت، قطعا بلاهای دیگه ای سرتون میاره.
شاید الان یکی پیدا بشه بگه غلط میکنه دختری که با دایی و بابا و مادر و یا هر فرد دیگه ای، اختلاف نظر داشته باشه. بهتر بود خوب تربیت بشه. حتما یکی پیدا میشه این رو بگه. اما آدمها بالغ میشن و اغلب فکر میکنن که در هر مسئله ای صاحب نظرند. و چه میشود اگر این صاحبان نظر تعدادشان بیشتر از انگشتان یک دست بشه و اتفاقا در اون مورد با هم توافق داشته باشن و به یک اتحاد برسن. (هرچند  غلط) پس باید مثل دوران کرونا فاصله ی اجتماعی اونایی که در غلطند رو حفظ کرد، چگونه؟ با دادن حس امنیت در خانه. تو کانون گرم خانواده. به شکلی که اگر تو نظرت با نظر من موافق نیست، باز هم بچه ی منی. دختر و یا پسر منی. هموطن منی.....
متاسفانه تو این وضعیت فعلی هم یه عده مدام دارن توضیح واضحات میدن. اینکه مملکت ما غرق در فساد نیست و ما این کردیم و آن کردیم و چه و چه و چه. همه میدونن. همه میدونیم که دولت فعلی و پیشین و پیشین‌تَرِش، چه ها کردن برای ایرانِ عزیز و قویِ ما. ولی همه هم میدونن دولتِ فعلی و پیشین و پیشین‌تَرِش چه ها نکردند برای ایرانِ عزیز و قویِ ما. 

حد تعادل خیلی خوبه. گاهی وقتها حرف زدن نیازه. اما هر نیازی همیشه نیاز نیست. حد تعادل و حد تعادل و حد تعادل. یه ضرب المثلی هست که میگه پول یه جا میره و ایمان هزار جا. حالا شما هی بیاد آیات قرآن رو کن. آمار بده. اینفوگرافی نمایش بده. اتفاقا اثر بدتری میذاره. گاهی باید لااقل وانمود کرد که طرف مقابل درست میگه. فعلا همین.
یه استاد دیگه هم داشتم که هنوز زنده ست./.

خیلی کار خوبی هست نشست مردمی با مسئولین ولی انتهای خط نیست تازه اول خطه. این درست نیست که فکر کنیم ما رفتیم و اعتراض مون رو به فلان مسئول رسوندیم و خبری نشد. نه تازه کار شروع شده.

نماز جمعه اجتماع بزرگی هست، با اجتماع های کوچک تر مثل مساجد هم میشه خیلی کارها کرد. سوال قدم اوله. بعد باید راهکار، پیگیری، آگاهی بخشی به مردم، ایجاد جمع های مردمی برای مطالبه و آگاهی بخشی و کنش سیاسی شکل بگیره. بعد اگر مسئولی بی تفاوت عبور کرد حتی باید مستندسازی شکل بگیره که لااقل دو روز دیگه در اون جمع و بین مردم بتونیم حجتی برای رای دادن و ندادن ارائه بدیم.

بعد باید از بین همین مردم و جمع های مردمی انسان های صالح و با تقوا و با مسئولیت رو پیش بندازیم و ازشون حمایت کنیم. تا اونیکه در فلان مسئولیت هست بدونه و بفهمه که جایگاهش تضمین شده نیست. که بتونیم مسئولین رو اصلاح کنیم.

مسئله ی ما و نه فقط ما که کل دنیا اینه که قدرت جماعات مردمی رو دست کم میگیریم. نه فقط در مسائل سیاسی که در تمام امور. بزرگترین نعمت های الهی برای ما و در کشور ما همین مساجد هست که اگر اونطور که باید در مسائل جامعه کنش گری داشته باشند و مردم مساجد رو تقویت کنند نه تنها مسائل سیاسی که بیشتر مسائل اقتصادی و فرهنگی ما هم حل خواهد شد. ولی غافلیم و بعد انتظار داریم با کارهای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی پراکنده به نتیجه هم برسیم که نمی رسیم.

 

قبل از این که بیام اینجا و این پیام رو بنویسم این مطلب جناب شنگول العلماء رو خوندم که انصافا خیلی خوب بود و توصیه می کنم سایر بزرگواران هم بخونند.

پاسخ:
بله خوندم. اتفاقا پرینت گرفتم. عالی بود. 12 صفحه شد. گفتم تعداد صفحاتش رو بگم که معلوم بشه پرینت گرفتم D:
دوست گرامی!
فرمایش شما کاملا درسته. مسجد که متاسفانه.. هیچی نگم.
فرمایش شما شبیه توصیه های یک پیامبر برای امت جدیدالایمانش شده که هیچی نمیدونن و دارن میفرمایند که چنین کنید و چنان.
باز هم عرض میکنم فرمایشتون درسته.
ولی هرچیزی که شما میفرمایید رو همه ی مردمی که الان در جبهه مخالف ایستادن میدونن. باید پیدا کنیم (به اصطلاح) پرتقال فروش رو. بینیم کجا آتش زیرِ لج و لج بازیِ عزیزان انداختیم.
از منِ هیچیِ حقیر، تا شما بزرگواران و مسئولینِ باکفایتی که هنوز موفق نشدند به مقصد برسن.
ما مرد میدان نداریم.
فکر میکنم آقای رئیسی الان تو وضعیتی هستند که مولا امیرالمومنین بودند. فرمایششون رو تو خطبه 97 نهج البلاغه میتونید بخونید: لینک
۰۵ دی ۰۱ ، ۰۹:۱۸ همطاف یلنیـــز

سلام سلام

منم موافق جمهوری اسلامی هستم و البته مخالف بعضی از جملات شما.

مثل " ببینید فساد مملکت رو برداشته " !؟

منابع خبری محدودی انتخاب کردم. نه توییتر دارم نه من وتو می بینم نه سایر خبرگزاری های معاند رو. خب به شدت معتقدم باید مواظب خوراکم باشم. چهل سال رو رد کردم و به تجربه دریافتم دیدنی ها شنیدنی ها همانند خوردنی ها در رفتارم (جسم و روانم) تاثیر می گذارند.

 فرمایش شما که نباید برای مشکلات درونی چشم به غریبه ها داشت کاملا صحیحه.

و البته نظرات جناب اینجانب برای من ملموستره و قابل قبولتره (خیر وکیل وزیر نیستم. البته خیریه خانوادگی هم نداریم)

امید و امیدواری رو ترجیح می دهم.  به قول جناب سرگشته

باید انصاف داشت و خوبی ها رو هم دید و گفت. خوبی هایی که خیلی بیشتر از معایب هست.

.

به نظرم الان بیشتر نیاز داریم خوبی ها رو بگیم تا نقص ها.

.

برقرار بمانید و راضی

 

پاسخ:
سلام سلام
یه خوبی ای که وجود داره اینه که بچه های "بیان" همه تقریبا از یک خط فکری تبعیت میکنن.
ما همه مسلمونیم و ادعا میکنیم تمام قوانین الهی هم رعایت میکنیم. چه در ظاهر و چه در باطن. ادعا میکنیما. حالا فرض اینکه رعایت میکنیم.
دوتا مثال میزنم. یه هفته پیش پسر همسایه ما حین کار از پشت بام تو فاصله ی هفت هشت متری با مغز افتاد زمین.پدرش که ماشالله با سن 90 و خورده ای سالگی، سر و پاست، بالاسرش طوری شیون میزد که دل آدم رو ریش ریش میکرد. یهو یکی اینوسط خیلی بی ربط به جای کمک کردن یه چیزی گفت که احتمالا حق بود اما اون پیرمرد تاب نیاورد و شروع کرد به خدا و پیغمبر فحش دادن. سیدِ خدا انقدر آروم و مهربونه که وصف ناشدنیه ولی نفهمیدم چی شنید که اینطوری به خدا و پیغمبر فحش میداد.
دو: همین امروز قبل از غروب تو مرز شهر یه جارچی پشت بلندگو جار میزد به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) فلان و فلان... بعد یهو نامردی نکرد به سه چهارتا خانم که اتفاقا خیلی هم بد حجاب بودن یه چیزی گفت و قصد داشت امربه معروف کنه.مثلا. اون هم پشت بلندگو. تو مرکز شهر.  اون خانمها هم دیدن اینطوری تو جمع و خیابون تحقیر شدن برای اینکه تلافی کنن، هرچی از دهنشون دراومد به حضرت فاطمه زهرا(س) گفتن.
همین.
ما همه مسلمونیم و معتقد و ادعا میکنیم که داریم همه چی رو رعایت میکنیم. اما گاهی باید چشم ببندیم و سکوت کنیم. این سکوت در این وضعیت، همون چیزیه که من میگم. انقدر جار نزنیم دولت فلان کرد و فلان کرد. میدونیم دولت چه ها کرده. کور که نیستیم. اما امروز روزی نیست که به جبهه مخالف برای امربه معروف کردن بگیم دولت چه کرده، بلعکس باید گوش بدیم به حرفشون که ببینیم دولت چه نکرده که چنین شده.
اشتباه میگم؟

سلام به نظر شما عامل این فسادی که میگین چیه و چه راهکار عملی برای از بین رفتنش در نظر دارید؟

پاسخ:
به زبان ساده: نبودن نظارت دقیق و کامل توسط مدیری مقتدر و قوی و انقلابی. مدیران ما یا انقلابیَن ولی مقتدر و قوی نیستن و یا قوی و مقتدرن اما انقلابی نیستن. به زبان ساده تر اینکه ما یه دونه بابای مهربون داریم تو مملکت. اونی که قراره خدمت کنه و قوی و مقتدر باشه، لزومی نداره مهربون هم باشه. ما در زمینه مهرورزی، با وجود آقا، کمبودی نداریم... این به زبان ساده ش بود. راهکار هم ندارم که اگر سواد، علم و دانشش رو داشتم به الله قسم تو خونه نمی‌نشستم و نمیگفتم لِنگِش کن.

منظورم برای حل مشکلات و رفع فساد و...

۰۶ دی ۰۱ ، ۰۶:۴۸ میرزا مهدی

ممنونم از مشارکتتون در این مطلب....

امیدوارم روزی برسه که همه ی ملت ایران یکصدا و یکدل در مسیر کمال و خودسازیِ ایرانِ عزیز، بتازند و بتازونند، اون طوری که دوباره همه حسرتش رو بخورن. آمین. شاد باشید.