یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟"  گونه!!!
طبقه بندی موضوعی

سیستم

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۷:۴۶ ب.ظ

رفتم بانک.

میگم آقا من یه وام گرفتم شصت ماهه. الان سی تا قسطشو دادم. کلِ تأخیرم تو پرداخت قسط هام   دوروز هم نشده . الان یه سری مشکلاتی برام پیش اومده که دچار بحران مالی شدم. میشه؟ و راهی داره که فرجه بدید؟ یا مثلا لااقل پنج شش ماه اگر اقساطمو ندادم به ضامن ها کاری نداشته باشین؟

شماره حسابمو گرفت و سررسید اقساطو چک کرد و به همکارش که کنارش بود گفت: نگاه کن ایشون یه نمونه ی مشتریِ خوبِ ماست. بعد با صدای بلند رو به چندتا همکاری که دور و برِش بودن گفت: ببینید! این آقای محترم که ظاهرشون هم موجهه(نظرِ اون بود) یکی از بهترین مشتری های ماست. امروز سر رسید قسطشونه. ندارن بِدَن اومدن که ما به ضامن هاشون زنگ نزنیم. مرحبا به شما(اینو رو به من گفت) 

نگاهِ سرد و خنثیِ پرسنلو دیدم. یکیشون لَبشو یه جوری کج و معوج کرد که انگار تو چشمم زُل زد و گفت: خوب که چی؟

 بعد رئیسه رو به من کرد و گفت: چرا نمیشه. ولی دوماه./

گفتم دو ماه؟ فقط؟ 

گفت آره دیگه. دو ماهت بشه سه ماه خود به خود حساب ضامن هاتو مسدود میکنه.

گفتم کی؟ 

گفت: سیستم

گفتم سیستمتون انقدر هوشمنده؟

چپ چپ نگام کرد و گفت: شما  دوماه قسطتو پرداخت نکن. ماه سوم یه دونه پرداخت کن و بعد دوباره دوماه پرداخت نکن و باز یه دونه پرداخت کن و همینطوری ادامه بده تا انشالله مشکلت حل شد، دوباره بیفت رو غلطک و....

زیر لب گفتم: خسته نباشید

گفت ولی جریمه این دوماه تأخیرا رو به حسابتون منظور میکنه.

گفتم کی؟ 

گفت سیستم.

گفتم شما حدود 49 درصد سود گرفتین از من باز برای دیر کردِ اقساط، جریمه روزانه هم میزنین؟

گفت: 49 درصد نیست و 18 درصده. 

گفتم استاد من 30 تومن وام گرفتم دارم حدودا 45 تومن بر میگردونم بهتون. میشه 49 درصد دیگه.

سرشو کرد تو کامپیوترشو یه سه چهار دقیقه ای هیچی نگفت. یه بنده خدایی اومد و سلام کرد و درخواست وام داشت. رئیس سرشو از تو مانیتور کشید بیرون و جواب سلام داد و و بعد با تعجب به من نگاه کرد و گفت: عه شما نرفتین مگه؟ امر دیگه ای ندارین تشریف ببرین پیش آقای (مثلا) قاسمی راهنماییتون کنه.

رفتم پیش قاسمی. گفتم سلام

گفت سیستم قطعه

گفتم برای چی؟

گفت سیستمه دیگه... 

هیچی نگفتم و از بانک زدم بیرون/.

عکس هم که حتما تزئینی است

موافقین ۸ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۲۲
میرزا مهدی

اقتصاد_مریض

نظرات  (۲۹)

چقدر متنفرم از وام...
و چقدر کلاه شرعی قاطیشه
ولی مجبورکه میشه آدم مجبوره
پاسخ:
بله همین کلاه شرعیش آدمو میسوزونه.
میگن نزول نگیرید، عوضش برید وام بگیرید.
یکی اینجا هست نزول‌خوره. شنیدم صدی 15 میگیره/ ولی بانک ما صدی 49 میگیره تازه میگن هجده درصده.
سلام
اون کارمنده داشت مسخره تون می کرد؟!!!!!
منظورش از موجه، این بود که به ظاهرش می خوره ندار نباشه؟!!!
پاسخ:
علیک سلام
آره خوب خدا رو شکر انقدر داریم که نمیریم از گشنگی. 
نمیدونم ولی فکر کنم مسخره نکرد.
خدا کنه.... رفتارش حس خیلی بدی بهم داد!
:\
پاسخ:
یه سری رفتارها مال اون بالا دستی هاست که پایین دستی ها نمیشناسنش. یه سری رفتارها هم هست که مال پایین دستی هاست و بالا دستی ها نمیشناسنش. :D
سخت مشغوله ها 😂


+ بعد به ارباب رجوع میگن سیستما مشکل داره واستین ده دقیقه دیگه 😐😐😐😐
پاسخ:
فحش بدیم؟ :))
با خوندن پستتون مردّد شدم برای گرفتن وام ؛ جداً!

سلام 
پاسخ:
نمیشه نگرفت. مگر اینکه یه فامیل خَرپول داشته باشی:D {خَرپول مثاله ها} که بیاد بهت قرض الحسنه بده. علیک
آقا سیستم قطع بود واقعا،‌ راست گفته بودم 😂
پاسخ:
من غلام شمام.:))
با این وضعیت اینترنت و اینترانتِ مملکت، اگر بگن وصله باید تعجب کرد. 
آخ آخ ما هم ۶۰ تومن گرفتیم داریم ۹۰ پس میدیم! :/
پاسخ:
خوب مال شما هم حدودا 49 درصده. یعنی هشتاد و خورده ای
۲۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۲:۲۸ فرشته ی روی زمین
همه چی زیر سر همین سیستمهاست‌‌ :/
پاسخ:
آپدیت نیست. میدونی!؟:))
۲۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۲:۳۴ مریــــ ـــــم
حالا که گفتن برنده باش قماره و جلوی پخششو گرفتن
کاش یکی به گوششون میرسوند بانکداری اسلامی مون از ربا رباتره قطعا اقایون گذرشون به بانک و وام نخورده البته!نیازی ندارن.
چه میکنن این سردم داران اسلام و حکومت‌اسلامی؟!
پاسخ:
حالا که انگشت تو سوراخِ شبکه سه کردی بذار بگم.
آقای مکارم شیرازی که فتوا دادن و برنده باش و نوع قماری که دَرِش اتفاق می‌افتادو نهی کردن، مدیر شبکه سه هم، (همونی که عادل فردوسی پور و برنامه نودشو به فنا داد)، ساکت نَنِشَست و مکارم شیرازیو تحریم کرد. دیدید که امسال تو شبکه سه بعد از افطار ایشون دیگه سخنرانی ندارن.
حالا فکر کن بعد از اینکه مراجع عظام سیستم بانکداری رَبَوی رو  نهی کردن و اگه دولت بخواد بهش عمل کنه و مدیران بانک مرکزی هم از سر تلافی بخوان، مثل مدیر شبکه سه حسابهای بعضی از اونا رو مسدود کنه،  چه بر سرِ اونایی که اموالشون زبان‌زده میاد؟ 
چرا این طوری حساب میکنین!!!!!

از شما بعیده! 
شما سی میلیون گرفتی, قراره بعد از پنننننج سال چهل و پنج برگردونی، تو پنج سال ۴۹ درصد یعنی با مدل حساب کردن شما یعنی سالی ۹.۸ درصد!! هرچند طبق محاسبات بانک همون ۱۸ درصد درسته

تصور کنین پنج سال پیش سکه بوده یک میلیون تومن الان شده پنج میلیون، این یعنی چهاااار صصصصد درصد در طول پنج سال، این بانک محترم اگه بشما وام نمیداد سکه پیشکش آفتابه هم خریده بود تو این پنج سال پنج برابر شده بود، میدونی یعنی چهار و نیم برابر پولش رو ضرر کرده!! و بر عکس شما پنج سال پیش پولت پنج برابر شده و چهار و نیم برابرشو سود کردی !!

خداییش این کلاه شرعی هم باشه بضرر بانکه و قطعا تحت هر شرایطی بسود وام گیرنده است حتی اگه سودش باشه سی درصد


اینم اضافه کنم، شما پیاز و نه( نهصد درصد) برابر گرون میخری، خرما رو دوبرابر( ۱۰۰ درصد) اونم فقط تو چندماه و.... اونا کلاه شرعی نیست اون وقت بانکی که هجده درصد یعنی یک پنجم و خیلی کمتر سود خدماتشو میگیره به سیستمش ایراد میگیرید!!!

قاطعانه میگم سیستم بانکی پاک ترین و سلامت ترین و منصفانه ترین سیستم تو مملکتمونه، با بازارهای دیگه مقایسه کنین متوجه میشید

اخوی روی صحبتم فقط شما نبودیا به بقیه دوستان خواستم تذکر بدم که همینجوری و بی حساب کتاب چیزی نگن
پاسخ:
واقعا نمیدونم در جواب شما چی باید بگم:)
خدایی این زنگ زدنه به ضامنا خیلی ناراحت کننده ست، آدم همه ترسش از  اینه که به ضامنا زنگ نزنن آبروش نره ...
جالبه اول هم به ضامن زنگ میزنن وقتی دیر میشه بعد به خود طرف:| بدیشم اینه کافیه ضامن پدر و مادر ی کسی باشن درجا میخوان غصه بخورن بچشون نداره.
ما سر ازدواج اومدیم بریم وام ازدواج بگیریم از اونجایی که سودش چهاردرصد بود قشنگ معلوم بود دلشون نمیخواد بدن یعنی بانکای دولتی که هیچی دهنمون رو مسواک کردن و طوری حرف می دن که کلا پشیمون شده بودیم ولی اونقدر همه گفتن حقتونه بگیرید خلاصه رفتیم یه بانک خصوصی اون به ظاهر اولش راه اومد سر ضامن ولی درعمل بیچارمون کردن تا دادن به قدری سر ضامن اذیت کردن که حد نداشت. اونوقت میگن جوونا ازدواج کنن. بابا شما یه وام ۱۵ میلیونی هم به زور میدین انگار دارن صدقه میدن که سنگ میندازن جلو پای آدم. خوبه دوبرابرشو پس میگیرن. خدا نگذره کلا ...
پاسخ:
میگم میخوای تو بیا و حرص نخور. هان؟ سر ضامن که بابای همه رو در میارن

نه برای ما پنجاه و خرده‌ای درصد میشه فک کنم.
پاسخ:
:D حتما حق با شماست. برای اینکه وام بگیرید چقدر حساب باز کردید؟ یعنی چند میلیون تومن حساب سپرده گذاشتید؟

۲۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۲۷ مریــــ ـــــم
پسرقشنگم پخش‌نشدن برنده باش به دستور رهبری بوده‌گویا
گرچه اقای مکارم شیرازی اول گفتن قماره و فلان
درهرصورت باید با فعل حرام مقابله بشه و در غیر اون صورت دم از مملکت اسلامی‌نزنن
پاسخ:
مادر مهربانم گل گفتی . "گرچه" نداره. آقای شیرازی گفتن قماره و فلانه. رهبر هم از اونجا که خودشون مستقیما رصد میکنن تلویزیونو، امر به تعطیلی دادن/.
برو سرچ کن ببین مدیر شبکه سه کیه. رفتارش چیه. منِشش چیه. جریانش چیه؟ بچه باجناق کیه. باجناقش کیِ کیه؟ 
۲۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۲۹ مریــــ ـــــم
میرزا بنظرت منظورش سیستم بانکی خودمونه؟ینی همون سیستمی که ما ازش وام ۱۸ درصد ۲۰ درصد میگیریم؟!
پاک؟
میرزا یه نگاه بنداز ببین لوکیشنش کجاست
پاسخ:
۵۲ درجه و ۳۹ دقیقه و ۳۰ ثانیه طول جغرافیایی و ۳۶ درجه و ۴۳ دقیقه عرض جغرافیایی (سرچش کن میرسی بهش)
۲۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۴۶ مریــــ ـــــم
سر عادل یه ذره ازش پخش پلا خوندم.همچین آدم‌مریضی رو چرا گذاشتن‌مدیر؟!
فقط یه ذره دیر رصد  کردن! چند ماه بعدِ پخش رصدشون شروع شد
اینکه تازه مستقیم رصد میکردن دیگه نا مستقیما چقد دیر برسه به گوششون
پاسخ:
من یه چیزی که میدونم اینه که یه سری از روحانیون، واقعا جز مطالعه و تحقیق، وقتی برای کارای دیگه ندارن. 
گاهی پیش میاد مثلا کوچکترین فرد خانواده خودکار گرفته دستشو داره میکنه تو پریز برق. یه ربعه سرش گرمه و شما تو آشپزخونه داری برای کل اعضا غذا درست میکنی. میری اونور سالاد درست میکنی بر میگردی به خورش سر میزنی بر میگردی سماورو چک میکنی. یهو چشمت میخوره به بچه و داد میزنی که عه ذلیل شده نکن برق میگیردت. گناه تونیست که دیر دیدی. گناه بچه هم نیست. چون نمیفهمه. به محض اینکه برگردی تو آشپزخونه دوباره انگولک میکنه که ببینه اون برقی که گفتی میگیره، چی هست، پس تو تصمیم میگیری کلا اون خودکارو از دستش بگیری و از محیطی که به دور از چشمته دورش کنی. لال نمیری صلوات
ای بابا
دست رو دلم نذار که خونه! (خون است)
منم هر بار از این وام به اون وام در حال مهاجرتم!! قسط یکی تموم میشه میرم سراغ بعدی! پاییز هم دوباره باید وام بگیرم بدهی ها رو بدم
خلاصه که وام تمام نمی شود، بلکه از وامی به وام دیگر منتقل می شود (قانون سینرژی وامی)
یبار سر یکی از قسط هام که یک ماه عقب افتاد، پیامک اومد به ضامنت زنگ میزنیم، و من تا صبح نخوابیدم!!
پاسخ:
واقعا نامردیه. فکر کن برای هفتصد هشتصد تومن زنگ بزنن به بابات که ضامنه بگن پسرت زاییده زیر بارِ قسط بیا جمعش کن. اون بیچاره هم خودش هزار گیر و گرفت داره...
منم گاهی پیش اومده برای پر کردن قسطی که عقب افتاده، رفتم یهوام قرض الحسنه گرفتم با سود نیم درصد. از اینا که مساجد میدن
تو ایران هرچی (هرکی) درست کار نکنه این سیستم ها واسه تاخیر زدن (پول چاپیدن از مردم) خیلی خوب کار میکنه! :))
پاسخ:
الان اون هرچی با لهجه بود دیگه نه؟
خوب اومدی
۲۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۹:۱۱ مریــــ ـــــم
تشبیه قشنگی بود
اینکه رهبری رو در حال سالاد درست کردن تصور کنم دیگه نمیذاره چیز دیگه ای بگم
:)
پاسخ:
اینکه رهبریُ درگیر کارای مهمتری تصور کردی، ازت راضیم....
نه بابا من لهجه م کوجا بود؟! :)) یکی از همون هرچی ها این دستگاه های ای تی امه که هیچوقت اشتباه نمیکنه... مثلا یبار بهمون زیاد پول بده :))
پاسخ:
خوابشو ببینی. مگر اینکه من اشتباهی یه عددی وارد کنم که شماره کارت همسرم بشه شماره کارت تو، بعد بری با مال مردم عشق و حال کنی. 
چند روز پیش ده هزار تومن شارژ اومد به حسابم. نمیدونم کدوم بیچاره ای شماره رو اشتباه زده، به جای فلانی اومده به حساب من. منم از اونجایی که خیلی ماهَم رفتم ده تومن دادم به یه بینوایی ، عوضِ اون یارو که اشتباهی شارژ وارد کرده، کمک کردم. یه ساعت نشد دیدم شارژه نیست. :| نفهمیدم. از هرکی پرسیدم که مگه میشه یه شارژ بیاد و بعد برگردوننش، گفتن: محاله....:))
شما اگه شانس داشتین خواننده ای مثل من گیرتون نمیومد :))

حالا یبار شماره کارت منو وارد کنین... جای دوری نمیره که :))
پاسخ:
باید بری تهِ صف:))
۲۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۰:۳۸ دچارِ فیش‌نگار
نوشتنت قشنگه :)

این عکسا رو چجوری تزیین میکنی تو؟
پاسخ:
خوندنت هم قشنگه....
با رُبان قرمز و گلهای صورتی تزئین میکنم:)) شما چطور؟

ما دزد نیستیم، ولی دزدها رو دوست داریم. بانک هم، همین که نقش امانتداری و واسطگی خودش رو رها کنه و مستقیم وارد فعّالیتهای اقتصادی بشه، کارش غیر شرعیه.

پاسخ:
چقدر منتظر گذاشتید منو برای کامنتتون:D ممنون :)
۲۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۰:۴۸ دچارِ فیش‌نگار
توضیحت درباره سوراخ پریز (فقدان ساختار نظارتی علمایی مثلا) نقد قشنگی بود.

+ ما که میدیم تو تزئینشون کنی 👲
پاسخ:
درس پس میدم.
+ باوشه
ما وام بی سپرده گرفتیم.
فکر میکنم اسماً ۶۰ تومن ولی واقعاً ۵۱ تومن! اینطوری یادمه. یعنی ۹ تومنو نگه داشتن.
البته از اونهایی که پول گذاشتن تو حساب هم پرسیدیم شرایطشون با ما فرقی نداشت یکی دو درصد تفاوتش میشد.
یعنی سودش بیش از ۵۰ درصده. :/
میگن پول گذاشتن به قصد وام گرفتن خودش وام رو مشکل‌دار میکنه! حالا نمیدونم! بلد نیستم این چیزا رو.


+برنامه برنده باش تا جایی که من میدونم به خاطر قمار بودن تعطیل نشد به خاطر وضعیت اقتصادی مملکت، رهبری با این برنامه مخالفت کردن(سالهاااا پیش گفته بودن این جور و این سبک برنامه‌ها خوب نیست) حالا خبر ندارم که جناب مکارم گفتن قماره یا نه.

یکی نیست بگه وقتی از چیزی اطلاع نداری آخه مجبوری کامنت بذاری؟ تهِ هر جمله‌م یه "نمیدونم و اطلاع ندارم" هست! :/
پاسخ:
:)) شما کامنت نمیذاری که میای چراغ اینجا رو روشن میکنی.
تا اونجایی که من سوادم میکشه باید شش تومن از شما کم میکردن. حالا.....نوش جونشون:D
درمورد قرعه کشی در قرآن آیه داریم. خداوند قرعه کشیو برای رفع اختلاف، بلامانع فرمودند.
جناب مکارم یه بار چند سال پیش درمورد قرعه کشی هایی که گردونه میچرخونن و یکی به قید قرعه با پول دیگران برنده میشه ایراد گرفته بودند. قرعه کشیای موبایلی هم همینطور. نمیدونم چند را به ستاره فلان مربع ارسال کن و ... اینا رو ایراد گرفته بودن.
آیه 219 سوره بقره هم مستقیما در مورد قمار فرمایش کردن. نظر آقای مکارم درمورد برنده باش این بود که قماره. بخوانید لینک
در مورد ربوی بودن سیستم بانکی، مراجع تقلید بارها این مسئله رو بیان کردن

اینکه مطرح بشه که مراجع چیزی نگفتن، جفاست در حق مراجع به نظرم

یکی از مشکلات ساختاری ما اینه که با وجود اینکه جمهوری اسلامی هستیم اما از نظر ساختاری، ظاهرا جایگاهی برای مراجع تقلید در حکومت به عنوان قله های حوزه های علمیه تعریف نکردیم.
پاسخ:
بله منم عرض نکردم که مراجع چیزی نگفتن...

در مورد رهبری هم که روش رهبری اینه که ابتدا در جلسات خصوصی تذکر میدن و وقتی ببین انگار نه انگار، علنی میکنن. در مورد مسئله بخت آزمایی تلوییون هم صادق بوده ظاهرا
مهدی فضائلی،‌معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب: صرف‌نظر از اینکه دغدغه اکثریت اصلاح‌طلبان با #صداوسیما سیاسی است و نه دغدغه‌هایی از جنس فرهنگ مبتنی بر اسلام ناب، ولی خوب است همه بدانند ماه‌ها قبل آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار خصوصی با مدیران سازمان درباره جوایز بادآورده تذکر دادند؛ اما چون توجه نشد پشت تریبون تکرار کردند!
https://twitter.com/Fazaeli_ir/status/1122026047162208256
از طرفی در کشور ما ساختارها روشنه، ما در مورد صدا و سیما شورای نظارت داریم که فکر کنم 7 نفرن که از هر قوه 2 نماینده میان که میشه شش نفر و یک نفر هم دبیر شوراست ظاهرا
وظیفه رهبری در برابر صدا و سیما، عزل و نصب رئیسه و نه نظارت

این ساختارها هستن که باید کشور رو جلو ببرن، این توقع که رهبری بیان تک تک مسائل ریز کشور رو از مشکلات مردم و دستگاه ها از جنوب کشور گرفته تا شمال رو رصد کنن و با توجه به نوع مشکل دستور بدن، جدا از اینکه وظیفشون نیست، اصلا شدنی هم نیست

پاسخ:
من یه مثالی برای یکی از دوستان زدم. بچه و پریز برق و .....
منظورم همین بود 
شبیه نزوله تا وام 
پاسخ:
نزوله دیگه... 
۲۴ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۱:۵۳ دچارِ فیش‌نگار
بزرگوارید شما :)
پاسخ:
میدونم :)
۲۹ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۴:۵۳ مردی بنام شقایق ...
سلام

اینا یه کلمه رو جا میندازن تو توضیحات وام

میگن 18 درصده! نمیگن سالانه 18 درصده!

ینی شما یه سال که قسطاتو دادی (به انضمام 18 درصد سود سال اول) بر روی باقیمونده پولی که هنوز مونده و تو سال های بعدی باید بدی دوباره 18 درصد میکشن روش! و همینطور ادامه پیدا میکنه!!!

خدابیامرز میگفت بانکداری اسلامی مثه عرق فروشی اسلامیه :)
پاسخ:
سلام دقیقا همینطوره که شما میفرمایید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی