یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟" گونه!!!

یک مهدی فعله‌گریِ معمولی و از رده خارج

یک مُشت حرفهای "خُب. که‌چی؟"  گونه!!!
طبقه بندی موضوعی

من طوطیِ مُقَلدم اما...

پنجشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۸، ۰۱:۵۳ ب.ظ


من مُقلد جناب آیت الله مکارم شیرازی هستم. علاقه وافری به ایشون دارم. مطیع فرمایشات ایشون هستم و مدام مراجعه میکنم به توضیحاتشون. قرآنی که با ترجمه ی ایشون باشه میخونم و دوستشون دارم. تفسیر قرآنشونو میپسندم و فکر میکنم چشم و گوشمو باز میکنه. از هیچ مرجع دیگه ای خبر ندارم و پیگیری هم نکردم.

حالا خُب که چی مثلا؟

ایشون فتوایی دادند که بنده رو بدجوری به فکر واداشتند. لینک و لینک

من واقعا متوجه نمیشم یعنی الان اشعار مولانا همه متهم به ترویج فرقه ضاله صوفیه هستند؟ یا نه یه نفر که به قول ایشون فاسد بودند، شعرهای عرفانیِ ....

چی شد؟

کی بود؟ کی میدونه؟

کی میتونه به زبان ساده توضیح بده؟ خودم کلی چیزها رو سرچ کردم ولی نفهمیدم .

HELP



ها؟ و اینجا

خیلی برام مهمه دارم افسرده میشم . 

موافقین ۷ مخالفین ۱ ۹۸/۰۷/۰۴
میرزا مهدی

مولانا

پویش

نظرات  (۳۰)

۰۴ مهر ۹۸ ، ۱۴:۰۴ دختـرِ بی بی

سلام علیکم

در رابطه با مولا حرف و حدیث های زیادی هست

بعضیا انقد اون رو منحرف میدونند که مثنوی شو با انبر برمیدارند و خوندش رو گناه

بعضیا مثنویش رو در حد قرآن میدونند

به قول استاد فاطمی نیا تعادل...در خیلی از سخنرانی هاشون راجع به مولوی گفتن

نباید یه شخص رو اونقدر با اغراق و بیخود بالا برد و حتی نباید کوبوندش

از نکات خوبش استفاده کرد ...چون متفکری بوده برای خودش و اشعارشون کم نظیر هست

مولوی نکات منحرفی هم داشته گویا که باید مراقب بود

۰۴ مهر ۹۸ ، ۱۴:۰۵ یک مسلمان ...

سلام 

والا من چیزی که تو این دو دیدم چیزی جزء عشق به پرودگار نبوده و نیست.

حداقل کتابهای که خوندم اینو نشون میده

 

 

اینجا رو با فاصله پنج دقیقه ای بخوانید.

 

۰۴ مهر ۹۸ ، ۱۴:۰۷ یک مسلمان ...

من خودم در مورد مولانا پر از ابهامم و نمی تونم مثل بقیه شعرا به راحتی و با چشم بسته حرفاش رو بپذیرم. محتاط قدم بر می دارم اما این نظر مرجع شما نظر شخصی شون هست، تکلیفی رو بر شما بار نمی کنه که حالا بخواید کاری بکنید یا نکنید.

 

+بهتر بود می گفتند در صورتی که موجب ترویج صوفی گری شود جایز نیست.

که خب مگه قراره الان با یه فیلم صوفی گری رواج پیدا کنه تو ایران؟!

 

عجب...

۰۴ مهر ۹۸ ، ۱۴:۲۳ مهدی ­­­­

منم مخم سوت میکشه یه همچین چیزایی رو میشنوم.

چیزی که بنظرم واضحه، اینه که خدا زیبایی سنجی رو تو وجود ماها گذاشته. خدا زیباست و زیبایی رو هم دوست داره

اگه چیزی واقعا زیباست و از روی هوس هم تحریکمون نمیکنه، یعنی احتمالا خالق اثر، نزدیک تر به خالق اصلی بوده. 

کسایی که یه راه طولانی تو عرفان رفتن و هنوز زیبایی رو نمیبینن یکم باید شک کنن به مسیرشون. 

درسته به لحاظ علمی، که تفسیر ایشون باشه، بنظرم جزو معدود تفسیراییه که من میفهمم و جزو معدود کسایی هست که به لحاظ تکنولوژی نسبتا آپدیت هستن. ولی بعد این همه سال زندگی و این همه تنفر راجع به چیزی که انقدر هم دیگه بد نیست، یکم منو به فکر وامیداره. 

حداقل طرز فکر منطقی منه این. 

خیلی دانشمندا هستن که تو فیلد ما تا تهه قضیه رو رفتن ولی تو یه زاویه باریکی حرکت کردن و تو چیزای دیگه واقعا نمیشه روشون حساب باز کرد. من از تمیز کننده های سطح شهر مشاوره ممکنه بگیرم راجع به ازدواج ولی پیش کسی که کل زندگیش تو کتاب بوده و ۵۰۰ تا مقاله داره قطعا نمیرم مشاوره ازدواج بگیرم. چون زندگی نکرده تو اجتماع.

 

اگه قرار بود موعود یه دین بیاره که خیلی علما باهاش مخالفت کنن که الان همه چیز با منطق سازگار بود.

 

مثلا الان از حوزه چقدر عالم دین داره بیرون میاد؟ این همه مشکل داریم و تنها چیزی که گیر دارن روش روسری رو کله مردمه. معلومه داریم اشتباه میزنیم دیگه. علما نظر راجع به همه چیز میدن ولی تو حوزه کاری خودشون هم وضعیت اینه.

 

البته که نظر منه و شرمنده اگه مشاهدات من. از واقعیت ممکنه تلخ باشه. ولی اگه جاییش اشتباه بود خوشحال میشم گفته بشه.

۰۴ مهر ۹۸ ، ۱۴:۲۵ شارمین امیریان

سلام.

 

والا با اون کلمات و لحنی که "جمعی از طلاب" تو نامه شون به کار بردن،انتظار فتوای دیگه ای هم نمیشه داشت! به نظر من که اینها تعصبات کوره و این معنی ضمنی رو داره که هر کس دقیقا مث ما نیست دشمن ماست!

سلام

تفکرات صوفیه همون انحرافاتی است که الان گریبان مذهبمون رو گرفته

 

اعتقاداتی که ریشه تصوف دارن، و بیشتر اشکالاتی که به خصوص به شیعه میگیرن اقباس هایی است که بعد از صفویه در راستای اعتقادات و عادات شون بر کشور اعمال شده

 

راستش خیلی از حرفها رو نمیشه زد، چون خیلی ممکنه معکوس جلوه کنه و درست نشه جا انداختش .

 

یه مثال میزنم در همین زمینه؛ خیلی از عرفا کلاس درس عرفانشون رو برای هر کسی اجازه ورود نمیدن، به خصوص فلاسفه. ظرف وجودی بزرگی میخواد درک عرفان و فلسفه مثلا به منه نوعی کم ظرفیت که تقریبا همه مون همین حدیم کسی فلسفه درس بده یا حتی عرفان ممکنه یه آن منکر خدا و شریعت و همه چیز بشیم، پس ورود کردن به این موضوعات خیلی خطرتاکه و باید احتیاط کرد اونم زیاد؛

 گوش دادن به حرف با تجربه ها و بزرگتر ها لازم و ضروریه.

 

ازونجا که قطع به یقین سازنده فیلم میخواد چاشنی دراماتیک ش رو برای جذابیت بالاببره، ظرفیت جامعه بی مطالعه هم که ماشالله تقریبا به صفر میل میکنه، قدرت تحلیل هم که عملا وجود نداره، به نظرم مخالفت شدید ایشون خیلی هم بی راه نباشه.


یه چیزی هم که الان به ذهنم رسید اینه که مثلا شما برای حضرت موسی جایگاه رفیعی قائلی ولی آیا کسانی که الان خودشون رو یهودی میدونن و قوم موسی مطرح میکنن واقعا اعتقادات حضرت موسی رو دارن پیاده میکنن یا  کاره خودشون رو میکنن؟؟
در مورد امام حسین هم همینطور، آیا رفتار کسانی که خودشون رو طرفدار امام حسین مطرح میکنن پا جای امام حسین گذاشتن؟؟ لذا اینکه یک نفر رو بخوایم تکفیر کنیم ضرورتا به خود اون شخص مثلا اینجا شمس بر نمیگرده به طرفدارانشون و اعتقادات مریدانشون توجه داره، پس یکم باید محتاطانه تر عمل کرد.

وانگهی اگر کمی هم به تفکرات و خروجی های ایشون نظر داشته باشیم، خیلی هم نمیشه به همه حرفاشون استناد کرد، اساسا این جور موارد توش تعادل نیست، یا تقدیس میشن یا تکفیر، مثلا کتاب حافظ برای یه عده چنان مقدسه که حس میکنم قران براشون انقدر مقدس نباشه در حالی که حافظ تفکرات و اشعاری داره که و یا سعدی و امثال هم ... همه اینها آدمهایی هستن که ممکنه اشتباه فکر کنن و ممکن هم هست درست، ما این وسط باید قوه تحلیل داشته باشیم و مقدسشون نکنیم.

 

+ ما خیلی چاکریما

یعنی از اون کتاب مل ت ع ش ق خیلی متنفرم و اونقدر حس بد بهش دارم که نرفتم اهدا کنم به کتابخونه بس که توش عقاید صوفی گری و اون انحرافات رو قشششششنگ میشد دید و خوب چقدر به به و چه چه که نشد 

اون حدیث امام صادق هم که دیگه راه را بر هر حزفی می،بنده 

حتی اگه مولوی خودش با این فرقه صوفیه فرق داشته ساخت فیلم شمس و مولانا فقط،ترویج صوفی گریه 

چیه واقعا? سماع و بی نمازی و این کلیپهایی که اومده که من گفتم این زنها حجاب ندارن برادر شبه روشنفکرم گفت مسلمونهای مذهبی دید،سکسی دارن 

 

کار به دیوان مولوی ندارم هاااا اون ممکنه توش،نکات خوب هم وجود داشته باشه 

اما در کل از صوفی گریو بی دینیشون متنفرم 

یه جور سر کردن (بی حس کردن) مردمه که کار به کار دیگران نداشته باش 

۰۴ مهر ۹۸ ، ۱۶:۱۵ امّــــــــ شــــــــــهــــــــرآشــــــــــوبـــــــ

ببینید فرق بذارید بین  خوندن کتاب مولوی (که بنظر من اون رو هم باید لرزان و با احتیاط خوند، چون عقایدی توش به چشم میخوره که با تشیع سازگار نیست) و بین ساختن فیلم این شخصیت و مرادش یعنی شمس

دراین که اینها صوفی بودن و صوفیگری از انحرافات دینه که شکی نیست و ساختن فیلم درموردشون میتونه خیلی از اون عقاید و انحرافات رو درجامعه شیوع بده و یه سری رو بهبه خودش علاقه مند کنه.

ولی کتابهای مولوی رو باید خوند _هیچ جا من ندیدم که مراجع بگن خوندن کتابهای مولوی حرامه_و باید با بصیرت خوند، چون شعرهاش هم گاها میزنه جاده خاکی

 

+یه چیزی رو هم پانویس بگم که آیت الله مکارم با فلسفه و عرفان یه مقدار زاویه دارند، واسه همین آتیششون تندتره

سلام مهدی جان.

 

به نظرم فقط جواب استفتاء رو نخون، بلکه سوال رو چنیدن بار بخون بعد جواب رو بخون.

 

من احساس می‌کنم که آقای مکارم حفظه الله به این سوال جواب داده با تمام حدود و قصورش؛ در فتواها مجتهد فرض‌های که استفتاء شدند را در نظر قرار می‌دهد و بعد فتوا می‌دهد. حال شما اگر خودتان هم این فروض مطرح شده در سوال را بخوانید فتوا می‌دهید به اشکال داشتن ساخت چنین فیلمی آن هم با بودجه‌ی مملکت اسلام !

 

در حالی که اکثر فروض مطرح شده در سوال حقیقت ندارد، مثلا اینکه سریال نیست بلکه فیلم سینمایی است و اینکه بودجه دولتی به آن تعلق نگرفته و اینکه بزرگداشت حضرت مولانا است نه شمس و همچنین در مورد عقاید مولانا و شمس که آیا صوفی هستند یا نه یا شیعه هستند یا نه و ... بحث‌هایی است جدا که باید بحث علمی شود که در فرض سوال همه را بدون بحث به ضرر مولانا و شمس تمام کرده‌اند و در آخر این که آیا واقعا این فیلم و فیلم‌نامه‌ی آن ترویج صوفی‌گری می‌کند یا نه؟ این باید اثبات شود بعد فرض سوال قرار گیرد.

 

مجتهد وظیفه دارند برای فروضی که شما بیان می‌کنید جواب بدهند حال آنکه اگر شخص دیگری استفتا کند که جایز است فیلمی در تکریم شخصی ساخته شود که در نهایت تکریم اسلام و ایران است، و ترویج صوفی گری در آن نیست، فتوا به جواز ساخت فیلم داده می شود.

 

و در انتها می‌خواهم بگویم که این اشتباه بعضی از طلاب است که با اینگونه مطرح کردن سوال و مطرح کردن آن در فضای مجازی ایجاد مشکل کرده‌اند و باعث اختلاف شده‌اند البته اگر واقعا کار جمعی از طلاب باشد که من بیشتر احساس می‌کنم که بزرگ شدن این استفتا بیشتر برای انحراف افکار عمومی است. انحراف از سفر آقای روحانی و سخنانشان و یا هم انحراف از شفافیتی آراء نمایندگان .... 



+ پی نوشت: خیلی  ارادت دارم بهت که نظر به این طولانی برات نوشتم :))

۰۴ مهر ۹۸ ، ۱۶:۴۲ روشا مجد(ز_خ)

خوب حقیقتش آیت الله مکارم شیرازی عالمند و مطمئنا دلایل قانع کننده ای باید داشته باشند پس نظرشون صحیح و قابل احترامه. من مقلد ایشون نیستم. مرجع تقلید من نسبت به مولانا و افکارشون نظر مثبتی دارن. 

اما نظر شخصی خودم: در مورد شعرای قرن شش، هفت و هشت مثل نظامی سعدی، حافظ و مولانا افکار انحرافی و فرقه ای وجود داره که اقتضای اون دوران بوده اما در هر حال به نظرم ساختن فیلم از زندگی و احوالات این شعرا نمیتونه ایرادی داشته باشه یعنی توی زمانه ای که درش هستیم معنایی نداره این مدل استدلال. توی این دوران انواع فرقه ها داره ترویج میشه بدون نمایش فیلمی از این دست. کتاب های فراوانی توی دانشگاه های ما داره تدریس میشه از مولانا و شمس اگه قرار بود ترویجی از فرقه صوفیه صورت بگیره با این کتابها بهتر انجام میشه تا یک فیلم که رونوشت از همین کتاب هاست!

این نظر شخصی منه بر اساس عقل ناقص خودم. ولی به هیچ وجه نظر آقای مکارم رو هم رد نمی کنم.

۰۴ مهر ۹۸ ، ۱۷:۰۴ دچارِ فیش‌نگار

من با پستت یاد قسمت دهم سریال بانوی سردار افتادم

بشین ببینش :) اونجا که شیخ با   بی بی خلوت کردند رو

فقه کاری به فلسفه و عرفان نداره

بعضی علما موافق فلسفه و عرفان هستند مثل علامه طباطبایی

برخی هم مثل علامه مجلسی به الکل مخالف فلسفه و عرفان

 

ما هر جا از عقل گرایی و منظق فاصله گرفتیم ضرر کردیم

 

این طلاب اکثرا تیر و طایفۀ آیت الله وحید و آیت الله صافی و طلبه‌های مشهد هستند

از نسل همون علمایی که به آیت الله بروجردی فشار می‌آورند که علامه طباطبایی درس أسفارش رو توی قم منحل کنه

و علامه طباطبایی میگفت اگر فلسفه نگم کی میخواد با مارکسیست‌ها مقابله کنه؟

 

و این آدم‌های کوته فکر تفکیکی از بزرگترین معضلات حوزه هستند.

سایت إبن عربی رو سرچ کنید مطالبشون میاد که دربارۀ شمس گفتند میخواسته با خواهر و مادر و خود مولانا وارد رابطۀ جنسی بشه.

 

قضیه آن چنان معلوم نیست

آیا شمس و مولانا واقعا عرفای حقه‌ای بودند یا صوفی مسلک!

شاید این مطالبی که منتسب به این افراد میشه به دستِ خود همین ضد عرفان و فلسفه‌ای ها چسبیده باشه

۰۴ مهر ۹۸ ، ۱۹:۰۶ روشا مجد(ز_خ)

فراموشم شد این رو هم عرض کنم خدمتتون که توی دانشگاه درسی با عنوان عرفان و تصوف داره تدریس میشه هم مقطع کارشناسی هم ارشد. من این همه تناقض رو درک نمی کنم.

سلام 

وقت بخیر جناب میرزا 

چه سوال خوبی مطرح کردید و امیدوارم کسی بتونه جواب بده و ما هم از سردرگمی دربیایم ...

کلی نوشتم و پاک کردم ... چه حرف ها توی دلم هست که نمیزنم مبادا دید کسی رو به دین بد کنم... اللهم انا نشکوا الیک فقد نبینا ... و غیبت ولینا ...

۰۴ مهر ۹۸ ، ۲۰:۱۵ رحیم فلاحتی

سلام 

من هم برایم سوال بود. دوستان نکات خوبی اشاره کرده بودن. البته باز اون افراط و تفریط اینجا هم دیده می شه . اسلام دین اعتداله . به نظر من کسی رو که الان در قید حیات نیست ، بدون محکمه و فقط از روی نوشته ای حکم ارتدادش رو صادر کرد. 

امیدوارم خداوند دل های ما رو به روشنایی حقیقی برسونه !

۰۴ مهر ۹۸ ، ۲۰:۳۷ دُردانه ⠀

تنها چیزی که الان به ذهنم می‌رسه بگم اینه که الانسان حریص علی ما منع

۰۴ مهر ۹۸ ، ۲۱:۴۰ امید شمس آذر

فرقه ای به نام صوفیّه نداریم که بخواد ضالّه هم باشه یا غیر ضالّه، اون گروه بزرگ متصوّفه است که خودش شامل فرقه های زیادی هست که برخی از اونها راستین و برخی گمراهن. از نظر شخص بنده شمس و مولوی منحرفن؛ ولی علمایی که از اینا انتقاد میکنن، از اساس با متصوفّه مخالفن و به خاطر صوفی بودنشون باهاشون مشکل دارن و نه اینکه صوفی اصل هستن یا بدل. ادامه مطلب خصوصی.

پ.ن: شمس -تا جایی که من دیدم- گفته "و فاطمه ( رضی الله عنها) که پیوسته از رسول اوصاف دوزخ را می پرسید، بدان سبب بود که عابده بود و عارفه نبود". این اعتقاد برای یک شیعه قابل قبول نیست، ولی برای اهل سنّت که اعتقادی به ادامه عصمت بعد از پیامبر(ص) ندارن، ارتداد محسوب نمیشه.

۰۴ مهر ۹۸ ، ۲۱:۵۹ امید شمس آذر

آیت الله مکارم شیرازی، عالمی دانشمند، هوشیار و به روز هستند و آثارشون مانند "قرآن حکیم" بسیار به درد زندگی امروز میخوره و من هم خیلی بهشون ارادت داشته و پشت سرشون هم نماز خونده م، ولی اظهارات اخیرشون در مسائلی مانند حمله تند به حق گویی های دکتر رحیم پور، نهی از بوسیدن در و دیوار و ضریح زیارتگاههای معصومین(ع)، مخالفت با ادامه اجرای برنامه "برنده باش" پس از مدّتی طولانی از آغاز آن و بعد از استفتا -و نه از ابتدا- و موارد دیگری از این دست، بنده رو نسبت به حسن نیّت ایشون بی اعتقاد کرد.

۰۴ مهر ۹۸ ، ۲۳:۵۴ لبخند ماه

سلام

چیزی ندارم بگم واقعا.. اصلا مگه نظر ما مهمه در ساخت یا عدم ساخت فیلم. خودشون می برند و میدوزند و با هم کنار میان

۰۴ مهر ۹۸ ، ۲۳:۵۴ پیـــچـ ـک

سلام

قبلا هم یه سریال در موردرابطه شمس و مولانا ساخته بودن. قشنگ هم بود. بچه بودم. گمانم...ساعت نه شب نشون میداد. ولی اسمش یادم نیست.

 

نمیدونم.واقعا نمیدونم.حتی زدن درست کردن فیلم شمس و مولانارو به هم زدن.که یه وقت ترویج صوفی گری و اینها نشه.انگار نه انگار که ادبیات عرفانی ما مدیون و وام دار مولاناست.زمانی که مولانا تو ایران بود روندنش و بعدش گفتن مولانا ،مولآنآ ست.حالا هم که اینطوری.واقعا چرا دارن اینکارارو میکنن.منم تقریبا مرجع تقلیدم مکارمه و حرفای ایشونم دوست دارم واقعا.ولی با این کار؟چرا واقعا.

۰۵ مهر ۹۸ ، ۱۹:۵۰ احسان ‍‍

ببینید از همون قدیم الایام بین علماء اسلام اختلاف نظر بوده راجع به فقه و شریعت و عرفان و فلسفه. فارق از اینکه هر دو گروه محترم و دارای دلایل محکم و متد های فکری خودشون هستند ، به نظرم اصل استفتاء مشکل داره. یعنی اصل اینجور سوال کردن. چون اکثر مردم (من جمله من) از دلایل و عقیده های این دو گروه خبر ندارند، و وقتی با جواب آیت الله مواجه میشن موضع میگیرند و کلی علامت سوال جدید به وجود میاد که واقعاً چرا؟!

من این خبرو که شنیدم و واکنش هارو دیدم خیلی به فکر فرو رفتم. ولی از اونجایی که نه فرقه صوفیه رو خوب میشناسم و ازش اطلاعات کافی دارم، و نه با اشعار مولانا و شمس انس گرفتم و زیاد خوندمشون، و نه مقلد این دو مرجع بزرگوار هستم، ترجیح دادم کلا سکوت کنم تا چیز غلطی نگم.

و الان دارم از نظرات دوستان استفاده میکنم. ممنون از پستتون.

چیزی که من خوندم تو توییتر خیلی جالب بود، می‌گفتن ایشون به شهاب حسینی و پارسا پیروز فر، به خاطر این همه اقبال عمومی که بهشون شد حسودی شون شده برای همین چنین فتوایی دادن و کار رو تعطیل نمودن:))

راستش نه تلویزیون ببین هستم نه سینما برو. اصلاً برام مهم نیست سالهاست که چه فیلم هایی ساخته شده و چه فیلم هایی نه. مرجع تقلید هم ندارم هر موقع لازم داشته باشم یه سر می زنم اینترنت نظر جمیع مراجع رو در اون مورد می خونم هر کدوم به نظرم دور از سیاسی بازی و ... بود انتخاب می کنم و خلاص! چه چیزهایی براتون اهمیت داره بابا!!! 

وقتی سیاست قاطی همه چیز میشه اینطوری میشه دیگه :/

۰۶ مهر ۹۸ ، ۱۳:۱۸ دچارِ فیش‌نگار

@نسرین

مرجعیت اینقدر خودشون رو بالا گرفتن که مردم بی خیال شدن که اینا رو ببینند یا بشناسند :) و بدونن چی به چیه در فضای اجتهاد

 

و اینجوری مردم از شان شون بی خبر شدن که اونا رو با یه بازیگر تلویزیون مقایسه می کنند :))))

 

تقصیر خودشونه که اینقدر مردم نمی شناسنشون

 

تقصیر خودشونه

فقط تا این حد میدونم که خیلی از عرفان های نوظهور و ادیان جدید از کلاس های مولانا شروع میشه

به اسم مولانا دارن دین جدید میسازن

خود مولانا مشکلی نداره اما فکری که پشتش هست به نظرم مورد داره!

مادر دوستم یکی از سر دسته های این فرق بود فکر میکنم نوزده یا 11مرحله دوره مولانا و این چیزا رو میگذرونن

و عقاید خیلی مسخره و ضد دینی داشتن

مثلا اینکه نماز و فارسی میخوندن!

یا میگفتن منظور از حجاب حجاب باطنِ و با حجاب مشکل داشتن کلا

دوستمم تو دبیرستان سعی میکرد ما رو ارشاد کنه و دعوتمون میکرد تو کلاس های مادرش شرکت کنیم

۰۷ مهر ۹۸ ، ۰۹:۰۴ مردی بنام شقایق ...

سلام

 

والا چی بگم

 

سر ایشون اختلاف هست بین علما

بعضیا میگن اوکی بوده و شمس همون استادی بوده که مولانارو شیعه کرده

یه عده هم خلافشو میگن

 

به متن اشعار که مراجعه کنیم جدای از شخص گوینده غالبا نکات کاربردی و مهم زندگی رو میشه دید که با شریعت هم تضادی ندارن

 

بالاخره ایشون شخصیت مهم و تاثیرگذاری بوده تو تاریخ

نمیشه سانسورش کرد!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی